sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

להם : אם הלכה כמותי , אמת המים יוכיחו . חזרו אמת המים לאחוריהם . אמרו לו : אץ מביאין ראיה מאמת המים . חזר ואמר להם : אם הלכה כמותי , כותלי בית המדרש יוכיחו . הטו כותלי בית המדרש ליפול , גער בהם רבי יהושע , אמר להם : אם תלמידי חכמים מנצחים זה את זה בהלכה , אתם מה טיבכם . לא נפלו מפני כבודו של רבי יהושע ולא זקפו מפני כבודו של רבי אליעזר , ועדיין מטין ועומדין . חזר ואמר להם : אם הלכה כמותי מן השמים יוכיחו . יצאתה בת קול ואמרה : מה לכם אצל רבי אליעזר שהלכה כמותו בכל מקום . עמד רבי יהושע על רגליו ואמר : "לא בשמים היא ... שכבר נתנה תורה מהר סיני , אין אנו משגיחים בבת קול , שכבר כתבת בהר סיני בתורה ( שמות כג , ב : ( 'אחרי רבים להטות . "' נמצא שלדעתו של רבי יהושע מביאים חכמים ראיות לדינים מתוך טעמים ומתוך סברה בלבד , ולא מדברים שמעל לשכל ולא בהכרעות מגבוה . הדרך שבה עולים בסברה טעמים וכללים , יסודות ועקרונות , ועל פיהם נקבעים ההלכות והדינים , תתבאר למטה בסעיף השלישי . סברה שכלית זו קובעת את ההלכות ללא סתירות ביניהן על פי מושגים , טעמים וכללים שתואמים זה לזה . וכך גם עולה מדיוניהם של חכמי התלמוד בכל מקום , המיישבים את הסתירות שבין ההלכות ומבארים אותן ונותנים בהן טעם על פי היסודות והכללים של הדין . ועל פי הסברה יכול אדם לידע מראש כיצד לנהוג ועל מה לסמוך , והיאך יפסקו לו כשינהג בדרך זו ; ומשום הצורך בידיעה זו מראש כיצד לנהוג אין להורות הלכה חדשה לאחר שבא המעשה לפני המורה , אלא ההלכה צריכה להיות ידועה קודם המעשה ( יבמות עז ע"א . ( תכליתן של כל המצוות היא ציווי הקב"ה ולא תועלת או הנאה לאדם . אבל כמו שנתבאר למעלה , הקב"ה מצווה לבני אדם לעשות מה שטוב להם לתיקון נפשם , בדרך שהם יכולים להבין , ואין המצוות ציווי של שרירות או ציווי לתועלתו של המצווה . הטעם שסיבת כל הסיבות למצוות היא עבודת הבורא ולא תועלתן הגלויה לבני אדם , לפי שהנאתו של אדם או תיקון נפשו של אדם משתנה לפי הבנתם של בני אדם ונטיות לבם השונות בכל דור ודור ואינם מוחלטים , כמו שכל כלל העולה מן העובדות שבמציאות משתנה לפי העובדות , ואילו מצוות של צדק ושל שלמותו של האדם העושה אותן לטהרת נפשו , כשהן באות מן הבורא , הן אמיתיות וקבועות . הצדק והמידות הטובות שהתורה כולה , ובכללה המצוות שבין אדם לחברו , מלמדת את היחיד לטהרת נפשו , הם שהביאו לדברי השבח של התנאים והאמוראים על לימוד התורה ( אבות ו , א '' : ( רבי מאיר אומר : כל העוסק בתורה לשמה זוכה לדברים הרבה , ולא עוד אלא שכל העולם כולו כדאי הוא לו ... ומלבשתו ענוה ויראה , ומכשרתו להיות צדיק וחסיד וישר ונאמן , ומרחקתו מן החטא ומקרבתו לידי זכות , ונהנין ממנו עצה ותושיה , בינה וגבורה ... ומגדלתו ומרוממתו על כל המעשים ... שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה . וכל מי שעוסק בתורה תדיר הרי זה . "מתעלה וכן אמרו בברייתא ( יומא פו ע"א '" : ( ואהבת את ה' אלקיך ( דברים ו , ה , ( שיהא שם שמים מתאהב על ידך , שיהא קורא ושונה ומשמש תלמידי חכמים ויהא משאו ומתנו [ באמונה ודבורו ] בנחת עם הבריות , מה הבריות אומרות עליו : אשרי אביו שלמדו תורה , אשרי

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help