sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ופולחן , מוסר ומידות , איסור והיתר , התנהגות ראויה בין אדם למקום , בין אדם לחברו ובין אדם לעצמו . המשפט אינו שונה מדינים וממצוות אחרים בענייני חגים וקרבנות , תפילה ומאכלים אסורים , דברים שבין איש לאשה , טומאה וטהרה , שאף הם ניתנו לכל יחיד מישראל לטובתו , שילך בהם בדרך הישרה לתמימות נפשו , ואינם לתיקון הציבור , החברה והמשטר ולשמירת הסדר והשלום בתוכם . נמצא שהמשפט בתלמוד אינו כללים בענייני ריבות וסכסוכים לפני בית דין , ואף לא כללים להתנהגות ראויה כלפי הדת , השליטים או הציבור והחברה , אלא כללים לנפש טהורה ולהתנהגותו של אדם בכל זמן ובכל מקום לעצמו . וזה אחד הטעמים שיש מעט מאוד סדרי דין במשפט של התלמוד . העובדה שהמשפט הוא חלק ממערכת מצוות ודינים שהיחיד מצווה עליהם מטעמים של אמונה ודת , אין משמעותה שאין במשפט טעם וסברה ושתכליתו אינה מובנת לבני אדם . בין במצוות שבין אדם למקום ובין במצוות שבין אדם לחברו , 2 שאנו מכנים משפט , יש טעם וסברה לתועלת המקיים אותן לתיקון נפשו , ואינן לתועלת הקדוש ברוך הוא או לתועלת הדת או לתועלת החברה והציבור בלבד , או 3 לכל תועלת שאינה שכלית . כדרך שפירשו את המאמר במדרש : "רב אמר : לא ניתנו המצוות אלא לצרף את הבריות בהם , וכי מה איכפת לו לקדוש ברוך הוא מי ששוחט מן הצואר ומי ששוחט מן העורף , הוי לצרף את . "הבריות ומשום שיש במצוות טעם וסברה , יכולים חכמים להסיק אותם מדעתם מתוך היסודות והעקרונות של התורה . והן הדינים שבין אדם לחברו והן הדינים שבין אדם למקום מסורים לחכמים ואינם מסורים לכהנים וללויים , כמו שיתבאר למטה . טעמיהם של הדינים שבין אדם לחברו יתבארו למטה בפרקים הבאים , וטעמי הדינים שבין אדם למקום כבר נתבארו על ידי ראשוני הפילוסופים , רב סעדיה גאון ורבי משה בן מיימון . וכבר כתוב בספר דברים ( ד , ה-ח : ( "למדתי אתכם חקים ומשפטים ... ושמרתם ועשיתם כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים אשר ישמעון את כל החקים האלה ואמרו : רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה ... ומי גוי גדול אשר לו חקים ומשפטים צדיקם ככל התורה . "הזאת השכליות והסברה שיש בכל המצוות עולות גם מן המעשה המובא בתלמוד ( בבא מציעא נט ע"ב ) על מחלוקת בין רבי אליעזר לחכמים בעניין טומאתו של תנור . בין הדיונים שמובאים שם אמר רבי אליעזר לחכמים : "אם הלכה כמותי חרוב זה יוכיח . נעקר חרוב ממקומו מאה אמה ... אמרו לו : אין מביאין ראיה מן החרוב . חזר ואמר 2 ההבדל מצוי ביומא פו ע"ב ; ראש השנה יז ע"ב . 3 בראשית רבה ראש פרשה מד , בייחוד לפי פירוש רמב"ן לדברים כב , ו , והוא הפירוש השני ביפה תואר שם . ועל הפירוש הראשון שם עיין מורה נבוכים חלק ג פרק rn ועיין עליו תנחומא סוף פרשת שלח : "ולא הניח דבר בעולם שלא נתן בו מצוה לישראל" . 'וכו ובנוסח שבדברים רבה פרשה ו , ג : "לכל מקום שתלך המצות מלוות אותך" 4 . 'וכו ר' סעדיה גאק בספר האמונות והדעות , מאמר ג פרקים א-ב ; ורמבי'ם , מורה נבוכים חלק ג פרקים כו , לא , לח . הסברה בדיני ממונות תתבאר למטה בסעיף ג .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help