sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

חורף , בחוץ סופה , וקר בלילות . טוב שיש לי בית מוגן ומיטה חמה . בתנור בוערת האש , ואני לומדת על לאה גולדברג . נוכחותה של ערימת הספרים המושאלים על שולחני משמחת אותי מאוד . הם אתי בדרכי מהבית להר הצופים ובחזרה , כל הזמן לנגד עיניי . אני רואה עצמי כאותם חוקרים המחטטים בגווילים ישנים ורושמים לעצמם הערות קטנות על גבי כרטיסי נייר . בכל שנות העבודה שלי , כשישבתי ועיינתי בספרים ובכתבי עת אמריקנים חדשים ומבריקים והקלדתי אל מסך מחשב משוכלל , מאוד חסרו לי חוויות כאלה , שאולי היו לאבי ולאמי בצעירותם , באוניברסיטאות של אירופה . מי ידע . המלה 'גווילים / שנכתבה לי בחיפזון , מקורה בלאה גולדברג , או יותר נכון בידידה הגדול אברהם בן יצחק , שעליו קראתי אמש . שמו המלא היה ד"ר אברהם בךיצחק סונה . בספר "פגישה עם , "משורר מספרת לאה גולדברג על אחד הערבים שבילתה עם ידידה זה , משורר שגזר על עצמו שתיקה . לפתע נזכר בשיר שלו , שאבד עם יתר כתביו במלחמת העולם הראשונה : "לאט לאט , בקולו הרך , שהיה ברגעים אלה עטוף איזו מוזיקאליות עמומה מיוחדת במינה , החל לקרוא באזני שיר שלו אשר לא נדפס בשום מקום , על איש זקן הקורא בספר בערב ואור זרוע על הגווילים , ובסופו של השיר סופר , כי האיש עמד גבוה וכמשתחווה לפני האותיות שלפניו" . ( 8 ) אני יכולה בהחלט להאמין שאדם ישתחווה לאותיות כתובות . מוזר , אני יושבת בערב מאוחר בירושלים , וכותבת על ערב קודם : מה קראתי ומה חשתי ; מספרת על משוררת , המעלה זיכרונות מערב אחר , שבילתה לפני שנים הרבה עם משורר , הנזכר בשיר שכתב שנים רבות לפני כן , על איש זקן אחד המשתחווה לאותיות . אני , ולאה , ואברהם , ואותו זקן - גיבורו של השיר - כמו עולם בתוך עולם , זמן בתוך זמן , ראי המשקף ראי עד אינסוף . אני מרפרפת מספר לספר , כמו פרפר המחפש צוף מתוק . על השולחן ספר אלבומי משהו - "לאה גולדברג . שארית החיים . שירים רישומים מן . "העזבון מדוע " שירים רישומים" ולא "שירים ורישומים " ? "הביאו לדפוס טוביה ריבנר אריה נבון " . ( שוב חסרה וו החיבור . פיוטיות (? מה אני חושבת על הרישומים ? מעבר לעובדה כי היה לה כישרון - מה שאצלי מתבטא מיד באמירה : אני לא הייתי יכולה לצייר ככה ; או , אפילו לא ככה - קשה לי להתקשר אל הציורים . רישומי אדם מוסווים בתוך רקע דחוס של צורות אבסטרקטיות . ציורים 'שאגאליסטיים' של דמויות אדם מרחפות כמלאכים וילדים עטורי פיאות . צורות רבועות שמזכירות לי את השדות המעובדים של עמק יזרעאל , ומעליהן , כאילו בנייר שקוף , צללית של מצודה ועצים , ומטייל צעיר עם תרמיל על גבו . רק באחד מהציורים מצאתי למטה את חתימתה , כמי שמרגישה כי ראוי לה לייצג את עצמה בציור זה - לאה משמאל , Lea מימין . בתחתיתו דימיתי לראות את המלה now באנגלית ושני קווי הדגשה , כמי שזועק : יבוא נא עכשיו , יבוא מה שיבוא , או אולי - רק ההווה הוא מה שיש . בשנותיה האחרונות הרבתה לאה גולדברג לצייר . הציור נראה לי כדרך ביטוי פחות ישירה מזו של השירים , ואפילו המורכבים ביותר . אני מחפשת את הקטע של ריבנר על ציוריה של לאה גולדברג , שזכור לי מתוך המונוגרפיה , ואינני מוצאת . היכן הציורים היום ? האם ניתן לראות אותה ? התכוונתי לכתוב כמובן ! "אותם' ובכלל , היכן כתבי היד , יתר החפצים שהיו עמה , מי ידע - טוביה ריבנר . כיצד אפנה אליו ומתי ... עליי לקרוא שנית את ספרו ועוד מכתביה של לאה גולדברג לפני

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help