sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

התמזגות עם אחר , עם האל , עם הטבע ; משהו שיש כנראה לתינוק היונק משדי אמו , ואובד לנצח . ואולי גם התינוק איננו ברקיע השביעי הזה . כשתיארתי את "חוויית היסמין" לידיד קשיש , אמר בחיוך מבין : "זה החומר שממנו צומחים משוררים " . ואני אינני משוררת . זה היה רגש אמיץ של ידיעה . של אמת . לא אפרט , שמא אפריז . ואיזו הייתה בדידותה של לאה גולדברג , העולה משיריה ? על כך אני רוצה ללמוד . מה אני יודעת עליה ? אני קוראת בשיריה בכל רגע פנוי , וכמה מהם שוב ושוב . וגם את ההקדמות לכמה מספריה , שאת רובן כתב טוביה ריבנר , ויש שיר יפהפה שהוקדש לו . ברור כי הייתה ביניהם ידידות עמוקה . וגם : הוא הגן על דמותה מפני הרכילות . ואני ? היכן הגבול ? הנה מצאתי . בסוף המונוגרפיה שלו אומר ריבנר , "בפרקים הביוגראפיים ביקשתי לשמור על אותו גבול שהסגתו היא רכילות . ( ... ) כל אדם , גם יוצר , גם אחרי מותו , יש לו זכות לתחום שאיננו ברשות הרבים . השתדלתי איפוא להביא רק דברים שאין בהם כדי לפגוע בסודו של אדם" . ( 203 ) זוהי אם כן השאלה הגדולה שאני שואלת את עצמי : האם בכניסה לחיפוש החומר הביוגרפי אני פוגעת בכבודה של המשוררת , ובעצם עוסקת ברכילות ? האם כל ביוגרפיה הנה רכילות ? מדוע כותבים ביוגרפיות , ומדוע אנשים קוראים אותן ? העיון בשאלות אלה עוד יבוא . בינתיים אענה ברובד הרגשי : אם אני אוהבת את המשוררת ועוסקת בה מתוך כבוד ואהבה , הרי העיסוק הזה מחיה אותה ולא משפיל את דמותה . אני רוצה לתת לה יותר מקום בתרבותנו , כפרט ובאשה . אילו הייתי פמיניסטית פשטנית , יכולתי לטעון כי לא זכתה למקום הראוי לה . מי שיקרא לכך רכילות - יבושם התחלתי בבדידות והגעתי לרכילות .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help