sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

גבוה . זה כאב לי . לאה גולדברג , הצעירה בכעשרים שנה מארבע האמהות הללו , מוזכרת לראשונה בעמוד השלישי של הספר , שם מצוטט מכתבה ( 30 . 7 . 26 ) לחברתה מינה לנדאו , לאחר ששוחחה עם ישראל שף , סופר מורה , בעניין שיריה ותרגומיה . במכתבה היא מספרת כי שף עודד אותה לפרסם את יצירותיה ואמר לה "שלבחורה אין צורך בפרוטקציה , כי הירחונים משתדלים לתת את האפשרות לנשים להדפיס את יצירותיהן" ( מירון , . ( 13 לאה גולדברג הייתה אז בת חמש עשרה , וכעבור שלוש שנים כבר הופיעו שיריה בדפוס . האם נרמז כאן , שהצלחתה של גולדברג באה לה בזכות העיתוי , בזכות "אפליה ? "מתקנת עיינתי במסה היפה הזו בחיפוש מתמיד אחר מה שנאמר על לאה גולדברג . הרגשתי איזו הזדהות אתה , אולי משום שגם היא הייתה אשה פרופסור . לפי מירון , לאה גולדברג שייכת לגל השני של המשוררות , יחד עם אנדה פ נקרפלד ופניה ברגשטיין . הוא אינו מציין את שירתה כעולה על זו של האחרות , דבר שציפיתי לו . הוא מספר כי למרות שהייתה אישיות אינטלקטואלית מובהקת , ובכך "עלתה על כל משוררי דורה ובוודאי על כל משוררי קבוצת שלונסקי-אלתר מן , שהיא נמנתה עמה" , ( 168 ) שירתה עד אמצע שנות הארבעים היא , 'נשית'ה" כלומר הפחות אינטלקטואלית , שבכולם" ( שם . ( הביקורת דרשה ממנה לכתוב שירי אהבה , והיא הפנימה דרישה זו ו"דחתה לשנים רבות כל ניסיון ליצירת שירה , "אינטלקטואלית מסוג המחשבות שהביע אלתרמן בשירתו ביחס לטבע , לתרבות , לערכים ולהיסטוריה . כמו כן , בסגנונה נמנעה מהפגנת חדשנות נוסח שלונםקי , ושמרה על מקומה באגף השמרני בקרב הזרם המודרניסטי . היא התקבלה בחוגי המשוררים המודרניסטים , מספר מירון , כשם שהייתה חביבת הביקורת - כל עוד שמרה על מקומה כמשוררת אשה הכותבת "שורות פשוטות וטובות" - ( 176 ) ואהובה על הקהל הרחב של קוראי השירה בארץ . מירון קרא להתגמדות התמסדות זו של המשוררת האשה *) לו י מלים עילי , ( "סינדרום לאה גולדברג" , ( 176 ) וטען כי הוא חל גם על דליה רביקוביץ , למשל . הכפפה נזרקה . אינני חוקרת ספרות , לא אדע לומר מהי שירה גדולה , אבל אהבתי את שירי לאה גולדברג הרבה שנים , וחשתי להגן עליה מפני דבריו של מירון . התעורר אצלי סימן שאלה , ולא הרפה . אחרי קריאה שנייה של המסה , החלטתי לנסות לכתוב ביוגרפיה של לאה גולדברג . זו מטרה ששווה לי לחתור לקראתה , גם אם לא אצליח . אם אדע ואבין , דייני . מאז עלה על דעתי לכתוב על לאה גולדברג , גברה היא עליי , וכאילו ניטל ממני חופש הבחירה . אבל אינני ממהרת , ומי יודע אם בכלל ייוולד ספר מכל ההרהורים האלה . אני ממש בהתחלת הדרך : זיכרונות אישיים . כאשר הגעתי לאוניברסיטה העברית , בסוף שנות החמישים , ללימודי פסיכולוגיה וסוציולוגיה , היו הסטודנטים חייבים עדיין במספר "שיעורי יסוד" בנוסף לשני החוגים שבחרו . בחרתי שיעורים בתולדות המוסיקה והאמנות ובספרות כללית , וכך שמעתי את לאה גולדברג באולם מייזר , 'א שעתיים בכל שבוע . אינני זוכרת דבר ממה שלימדה , איזו בושה ! אבל אני זוכרת היטב את הישיבה באולם הגדול ,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help