sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מחברת חדשה ועבה , בכריכה קשה , צבעונית . כמו ספר ריק . יומךעבודה , שיוקדש לפרשות ולקטעים על לאה גולדברג : ביוגרפיה , פסיכוביוגרפיה , מסע לתוך נפש אחת , שאני רוצה לעסוק בו . נראה מה יהיה . לאה גולדברג הנה , הדבר נאמר וכבר הוא קורם עור וגידים . פחד . לאט לך . זה רק יומן , אין ממה לפחד . הכול התחיל כאשר קראתי את ספרו של דן מירון "אמהות מייסדות , אחיות , "חורגות כדי להכין הרצאה על נשים ויצירה . חשבתי , אקרא משהו , "שלנו"מ לאזן בו את החומר האמריקני שאני מלמדת באוניברסיטה . אחרי קריאה ראשונה , הבנתי כי הספר עוסק בעיקר בספרות , ולא בפסיכולוגיה של היצירה , כפי שיכולתי לשער מראש . אבל משהו בטעם של עוד נשאר לי מהספר הזה , איזה קצה של חוט חדש . חזרתי לספר , וגיליתי בו התחלה של מחשבה שפרחה ממני , ומכאן הגעתי ללאה גולדברג - דווקא בגלל המקום המועט שלה בספר - וחשתי איזו מידה של השפלה בגינה . המסה הראשונה בספר עוסקת בשירה עברית שכתבו נשים , אשר , לפי דן מירון , באה לעולם בשנים . 1922-1920 בלי לומר מראש כי יש איפיון כללי לשירה הנכתבת על ידי נשים , הוא מספר את ההיסטוריה של תופעה תרבותית זו אצלנו , ונותן את רשות הדיבור לארבע אמהות השירה העברית : רחל ( בלובשטיין ) - "האם המייסדת העיקרית של שירת הנשים" ( מירון , - ( 149 אסתר ראב , אלישבע - הלא היא הרוסייה יליזאבטה ז'ירקובה , ויוכבד בת מרים . על רחל כולנו יודעים משהו ; היא מזוהה בתודעתנו עם אגדות הכינרת והעלייה השנייה , ואני חושבת גם כי שיריה המולחנים שומרים אותה . אלישבע ידועה מעט בזכות התגיירותה , אך מירון קובע כי מעולם לא התגיירה ; היא הייתה נשואה לסופר עברי - ביחובסקי - ו"היצמדותה לעם ישראל הייתה רוחנית תרבותית ולא דתית" ( מירון , . ( 26 אסתר ראב ויוכבד בת מרים ידועות אולי פחות לאנשים שספרות איננה העיסוק המרכזי שלהם . לפי מירון , ארבע אלה היו בנות דור המשוררות הראשון בארץ , ועלו לבמה בזכות היפתחותו של ביאליק ותמיכתו ב"תופעה" של שירת נשים עברית . זאת בתנאי , שכמובן לא נכתב ולא נאמר גלויות , שישמרו על המקום הצדדי שהוקצה להן , שיבוייתו , כלשונו של החוקר , ולא ירימו ראש , חס וחלילה . במלים אחרות , ה"תנאי" לקבלתן היה שיישארו בפינה צנועה ורכה במועדון היוצרים , ושירתמו את שירתן לעגלת המחנה השמרני בספרות העברית . לפי מירון , תנאי זה כולל מספר הנחות נסתרות : שירת הנשים מתקבלת בעין יפה כשהיא "תוספת" לשירת הגברים , ואולי משלימה אותה מפרספקטיווה נשית , אך אין בה ניסיון להתחרות עמה ; במסגרת זו , על שירת הנשים לבטא רגשות ותחושות שעניינם הקשר שבין האשה לעולם הגברים , "כלומר באהבה , בתשוקה , בהריון ובאמהות" ( מירון , ;( 163 על שירת האשה להיות רגשית או רגשנית - ולא שכלתנית ואינטלקטואלית - ומוטב לה כי תתבטא בשיר לירי קצר , ולא תשלח ידה בפואמות ארוכות ומורכבות . כך אומר מירון , וכמובן תומך את דבריו בציטטות משכנעות . מצאתי אצל מירון ביטוי לדיכוי האשה , שחייבת לשלם מס על מנת שתוכר כיוצרת בעולם הגברים . היא מקבלת "חדר , "משלה ואפילו מו"ל , אבל במחיר

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help