sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

תסמונת הזיכרון המסולף מובילה אותנו לשקר חמור אחר , האשמת השווא . שלא כמו בתסמונת הזיכרון המסולף , בהאשמת השווא המאשים לשווא מודע לכך שהוא משקר . הפרק העשירי בוחן את תופעת האשמת השווא ואת הסיבות לה . צד אחר של האשמת השווא הוא הודאת השווא . הכוונה להודאה באשמה של אדם שלא עשה את שמיוחס לו . מדוע יעשה אדם מעשה המנוגד בבירור לאינטרס האישי שלו ? בפרק האחד עשר נדון בכך ונראה שלא תמיד הודאת שווא נוגדת את האינטרס של המודה . נתאר כמה מקרים מפורסמים של הודאות שווא בבריטניה , תציג הודאות שווא שהתבררו בישראל . נתייחס גם למקרים מפורסמים אחדים של ספק הודאות שווא הנעשים מפעם לפעם מוקד להתעניינות ציבורית . ננסה לאפיין את התופעה ונראה שהוראות שווא רבות קשורות באווירה ציבורית לוחצת , באופי החקירה וברגישות האישית של הנחקר . מדוע בוחר השקרן לשקר ? שאלה וו תידון בפרק השנים עשר . נראה שגורמים פנימיים כמו רצונות , תחושות , רגשות ושאיפות , יותר מאשר השכל הישר , הם שקובעים אם ייאמר דבר שקר . השקרן צריך להתגבר על המתח הקיים בין שתי נטיות תגובה סותרות : הלחץ לומר אמת והרצון להסתיר את האמת . כאשר הצורך לשקר איננו חזק במיוחד , תספיק הנטייה לומר אמת כדי למנוע את השקר . כאשר הנטייה לומר אמת איננה מהווה מחסום יעיל , נסמכת הבחירה בשקר על מספר מוגבל של כללים פשוטים וקיצורי דרך , המאפשרים לאדם להפוך מצב מורכב לפשוט וברור יותר . לעתים כללים אלה מסייעים להתנהג נכון במצבים מורכבים , אך לפעמים הם מובילים לטעויות שיטתיות , שאותן ניתן לנבא . אחת מהטיות השיפוט הללו היא הטיית העיגון , שלפיה אומדן מתוקן איננו מרוחק דיו מהאומדן הראשוני . מקרה פרטי של הטיית העיגון היא אשליית השקיפות , שלפיה השקרן מגזים ביכולתו של מקבל המסר לקרוא את מצבו הפנימי . הטענה היא שבני אדם קשובים למחשבות , לרגשות ולתחושות הפנימיות שלהם . כשהם משקרים , הם מודעים לכך ומרגישים זאת היטב . הם גם יודעים שהאחרים אינם יכולים לחדור למחשבותיהם ולקלוט את הדברים באופן שבו הם קולטים את מצבם הפנימי . אולם בגלל אפקט העיגון אין די בתיקון שהם עושים , והם חשים איך התחושות הפנימיות שלהם דולפות החוצה . ניתוח אובייקטיבי של המצב מראה שהרגשה זו איננה מוצדקת . אשליית השקיפות מציבה אפוא מחסום נוסף בפני מי שבוחר לשקר . עוד נדון בהשפעות שיש להטיות שיפוט אחרות , כגון זמינות וייצוגיות , על הבחירה לשקר . היפה הוא , שהטיות שיפוט אלה אינן שרירותיות והן ניתנות לחיזוי על פי מצבו הפסיכולוגי של השקרן . הפרק השלושה עשר פותח את הדיון בגילוי השקר וממשיך בהערכת היתר של היכולת לגלות שקרים . הטיה זו קשורה גם לביטחון יתר בשיפוט אמיתותן של אמירות . המציאות סותרת את האמונות האלה , ויכולתו של הקורבן לגלות את השקרים שמספרים לו מועטה מזו שהוא מאמין שיש לו . השאלה הבאה היא : מאין נובעת האמונה המטעה הזאת ? הפרק הארבעה עשר עוסק בהטיות שיפוט אחרות הפועלות על מקבל המסר . כמו שיוזם השקר צריך להתגבר על נטייה מוקדמת לומר את האמת , כך מקבל המסר צריך להיות מודע לנטייה שלו להאמין לדבריו . לנטייה להאמין יש יתרונות חברתיים , אך

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help