sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

פרוידיאנים נאמנים להסביר שבמקרה מסוים זה התסביך חזק עד כדי כך שנוצרה הדחקה של החלומות לתת מודע , וזאת למרות הסובלימציה האמורה להגן בדרך כלל ( אמנם , לא תמיד ) על חולם החלומות מפענוח המסר הכלול בהם . ובאותו האופן , מי שירצה להגן על התיאוריה המרקסיסטית יוכל תמיד להסביר את הסטיות ממה שמנבאת התיאוריה - כמו , למשל , את ניצחון הקפיטליזם בארצות הברית ואת ניצחון הנאציזם בגרמניה - בכך שמדובר בהתגברויות מקומיות של כוחות הריאקציה והשמרנות המנהלים קרבות בלימה דווקא בנקודת הזמן והמרחב שאנו נמצאים בה , קרבות בלימה המתיישבים כהלכה עם התמונה הכללית של התקדמות האנושות לסוציא ליזם . על פי הבנתי , מסקנתו של פופר מדוגמאות מעין אלו היא שהפסיכולוגיה וההיסטוריה אינם מדעים במובן המקובל של המילה . מכאן שאין הן יכולות להעניק ביסוס מדעי קונבנציונלי , המבוסס על עמידה ממושכת במבחן ניסיונות ההפרכה , לאותם חוקים או תורות המתיימרים להעניק לנו כושר הסברי ניבויי - כושר שעליו מסתמכת ההנדסה החברתית הגרנדיוזית שתוליכנו לחברה שכולה טוב . אם לא ייתכן ידע מדעי בהיסטוריה , ממילא עלינו להיזהר בבואנו ליישם הנדסת חברה גרנדיוזית ולקדש את האמצעים להשגת אידיאל כלשהו - אידיאל שלעולם לא נוכל לבטוח באפשרות מימושו . נושא זה מוליך אותנו לאחד המושגים המרכזיים בפילוסופיית החברה המוצגת בספר : ההיסטוריציזם . המקור הרעיוני של הטוטליטריות , טוען פופר , מצוי בפילוסופיה של אפלטון , שלבחינתה מוקדש כמעט חציו של הספר . על פי אפלטון , בעולם הפיזיקלי עתיר ההתרחשויות , וגם בחברה האנושית עתירת השינויים וההתרחשויות , יש סיכוי להבנה כלשהי רק אם בבסיס הדברים המשתנים ניצבות צורות או אידיאות או מהויות קבועות . תפקיד מדעי האדם , בדיוק כמו תפקידם של מדעי הטבע , הוא לגלות את המהויות הללו : מהות החומר , מהות התנועה , מהות המרחב וכדומה - כאשר מדובר בעולם הפיזיקלי ; מהות האדם , מהות המדינה , מהות הצדק , מהות הטוב , מהות השינויים החברתיים וכדומה - כאשר מדובר בעולם האנושי . תורת האדם , תורת החברה , תורת המדינה - כל אלו הן תורות מדעיות בדבר חוקי השינויים הקוסמיים וההיסטוריים . אלה הם חוקים המשקפים במידה רבה את מהות האדם , מהות החברה וכדומה . להשקפה פילוסופית זו ,

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help