sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

דהיינו באפשרות להעלות על הדעת תצפית או ניסוי שיפריכו אותה . עיקרון זה כונה בפי פופר , "פליבליזם" אפשרות הטעייה , ומשמעו שתיאוריה פיזיקלית או תיאוריה חברתית שאין שום דרך לנסות להפריכה על ידי הניסיון אינה בגדר תיאוריה מדעית כלל . לטענתו של פופר , אם המרקסיזם , למשל , מאפשר לחסידיו להסביר כל התרחשות היסטורית שניתן להעלותה על הדעת - כלומר , אם ניתן ליישב עם תורת מרקס גם את התרחשותו של מאורע היסטורי מסוים א , וגם את היפוכו - לא א , אזי אין הוא תורה מדעית כלל . ואם כה מהו ? סוג חדש של מיסטיקה דתית . חשוב לציין כי ביקורת זו על המרקסיזם אינה מצביעה , לדעתו של פופר , על פגם במרקס , שאותו הוא מעריך ביותר , כי אם על פגם מהותי המאפיין את מדעי החברה בכלל . הבעיה באותם מדעים היא שכמות המשתנים הרלוונטיים לכל התרחשות בתחומי האדם והחברה גדולה עד כדי כך שכל תיאוריה בתחומים אלה יכולה להסביר כמעט כל דבר ודבר , באמצעות הדגשתם של אלמנטים מסוימים מצד אחד והפחתת חשיבותם של אלמנטים אחרים מצד שני . דומה שאפשר להסביר גם באופן הבא את ביקורתו הכללית של פופר על מדעי החברה , המנשבת בעוז בין דפי הספר שלפנינו : הטכניקה של בידוד משתנים , שבה משתמשים המדענים במדעי הטבע כדי להבדיל בין הגורמים הרלוונטיים להתרחשותו של מאורע מסוים לבין הגורמים שאינם רלוונטיים , אינה ניתנת ליישום בהיסטוריה , בסוציולוגיה , בפוליטיקה , בפסיכולוגיה , באסטרטגיה וכולי . זאת מכיוון שבתחומים אלה מדובר בכמות אינסופית כמעט של גורמים משתנים , הנמנים על סוגים שונים ומשונים , שכולם עשויים להתגלות כרלוונטיים במידה מסוימת להתרחשות מסוימת . הסיבה הסופית לאי מדעיותם של מדעי החברה היא , אם כן , שאין בהם קריטריונים אובייקטיביים ברורים וחד משמעיים להפרכות . שהרי השאלה אם תוצאה מסוימת תיחשב להפרכה של התזה או לא תיחשב כך תלויה עד מאוד בנטיית לבנו הסובייקטיבית בעדה או נגדה - נטייה שתגרום לנו להחליט לזנוח אלמנטים מסוימים ולהתמקד באלמנטים אחרים . נסביר את הדבר באמצעות כמה דוגמאות . מי שיחפוץ , למשל , להגן על התיאוריה הפסיכואנליטית של פרויד יוכל תמיד ליחס סטיות מהתיאוריה לדברים שהודחקו לתת מודע . לדוגמה , אם הנער שלפנינו אינו מדווח בגיל המתאים על חלומות המעידים על קיומו של תסביר אדיפוס , יוכלו

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help