sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ד"ר נתן גובר , מבית הספר לחינוך של האוניברסיטה העברית , מציג את הדיאלוג הפרייריאני - על שם החינוכאי הברזילאי בן המאה ה 20 פאולו פריירה . דיאלוג זה , אשר מכונה גם דיאלוג של העצמה ושחרור , מכוון לסייע לתלמידים מקבוצות חלשות ומדוכאות להשתחרר מגורמים דכאניים ומנחשלים , אשר מונעים מהם את האפשרות לממש חיים מלאים ומכובדים , ולכונן תודעה פעילה שתוביל להשתחררותם מתודעת המדכאים אותם ומן הדיכוי עצמו . הדיאלוג הפרייריאני מסתמך על יסודות הומניסטיים של אהבת האדם וכבוד האדם , אמון הדדי ותקווה לשינוי , יחד עם יסודות ניאו מרקסיסטיים של עשייה פוליטית לקראת צדק חברתי ושוויון בהזדמנויות . הוא מקדם את התלמידים לביסוס תחושת ערך עצמי , לפיתוח "קול אישי" תרטיב קהילתי , לסולידריות חברתית , לאוריינות ביקורתית ולעשייה פוליטית - כל זאת לקראת שחרור העולם מדיכוי , הכולל גם שחרור מן הרצון לשלוט ולדכא אחר כלשהו . ד"ר אסתר יוגב , היסטוריונית וראש בית הספר לחינוך בסמינר הקיבוצים , מציגה את הדיאלוג הגאדאמריאני - על שם הפילוסוף הגרמני בן המאה ה 20 הנס גיאורג גאדאמר . דיאלוג חינוכי זה מבקש לשקם את מארג השיח והשותפות האנושית , וזאת באמצעות הסטת הדגש מן המתודה המדעית - אשר מכוונת לידיעת עובדות וחשיפת חוקיותו של הידע - אל המתודה הפרשנית , אשר מכוונת להשגת הבנה טובה יותר של תודעה פרטית , של נרטיב קבוצתי , של אתוס חברתי או תרבות קהילתית . נקודת המוצא היא שכולנו יצורים היסטוריים ותרבותיים , ולכולנו נקודות מבט ושיפוטים מוקדמים שעוצבו על ידי התניות והבניות בהקשר חברתי ותרבותי . בחברה הישראלית , שבה קבוצות שונות מבקשות הכרה בסיפוריהן ההיסטוריים הייחודיים והיא נתונה במצב של קונפליקט אזורי מתמשך , יש חשיבות רבה לגישה המדגישה את הדיאלוג הפרשני שבץ האופק התרבותי של הלומד לבין אופקים של אחרים כמפתח להבנה מורכבת ויצירת תודעה משותפת של פיוס . ד"ר ברכה אלפרט , מרצה לחינוך במכללת בית ברל , מציגה את הדיאלוג הנודינגיאני - על שם נל נודינגס , פילוסופית אמריקאית של החינוך , בת זמננו . לדיאלוג מקום מרכזי באתיקה ובפדגוגיה של האיכפתיות - תחום שנודינגס פיתחה והיא זוכה בשנים האחרונות להכרה והערכה בשדה החינוך . נקודת המוצא של דיאלוג זה היא "דאגה אימהית" - כקטגוריה מוסרית פמיניסטית והוא ניכר באיכפתיות רגישה ואוהדת כלפי הבריות , בדאגה לרווחתם ולכבודם של אחרים , ובנכונות לסייע להם לממש את עצמם ולהגיע למיטבם . דיאלוג חינוכי זה מבקש להסיט את הדגש מן העיסוק הדיסציפלינרי ברכישת דעת , מן האובססיה ביחס לכישורים קוגניטיביים המתגאים בגילויים מדעיים ובהצגת

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help