sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

היא בדיוק מה שאינו בנמצא . בסלילת הדרך נוצרים הטעמים , הערכים והתכליות של החיים ; שם נוצרת ונצרפת אישיותו של היוצר . ד"ר דן אבנון , מייסד "מרכז גילה לחינוך אזרחי ודמוקרטיה" וחבר סגל המחלקה למדע המדינה באוניברסיטה העברית , מציג את הדיאלוג הבובריאני - על שם הפילוסוף היהודי בן המאה ה 20 מרטין בובר . דיאלוג חינוכי זה , שנגזר מזיקת ה"אני אתה" בהגותו של בובר , עומד על מפגשים בין אישיים שבהם בני השיח נוכחים במלוא אישיותם והווייתם : מצד אחד , ללא שריונות חוצצים ותריסים מוגפים של דעות קדומות , קיבעונות מחשבתיים ואינטרסים אנוכיים ; ומן הצד האחר , עם מלוא הפניות הנפשיות והקשב החושי והשכלי אל הזולת . יחסי ה"אני אתה" שמציג בובר מהווים לנו דרך ממשית להגן על צלם האנוש שלנו ושל זולתנו , וזאת לנוכח הדומיננטיות הגוברת של מגמות תועלתניות וטכנוקרטיות , ומערכות יחסים כוחניות ונצלניות . פרופ' אדיר כהן , מן הפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה , מציג את הדיאלוג הקורצ'אקי - על שם החינוכאי היהודי הפולני ינוש קורצ'ק , בן המאה ה , 20 שיותר מכל מחנך אחר חי בקרב חניכיו , וכשנגזר גורלם בימי שואת יהודי אירופה בחר למות עמם . דיאלוג זה מסרב ליפות את טבעו של הילד או לעשות אידיאליזציה של תכונותיו ונטיותיו , אך בה במידה מתעקש להדגיש את אהבת הילדות וההוקרה של כבוד הילד וזכויותיו כאדם שלם . הדיאלוג הקורצ'אקי אינו מונחה מכוח משנה תיאורטית אלא מכוח המחויבות לתת מענה לצרכים קונקרטיים : מן הצד האחד עומד מחנך מבוגר בעל אישיות מיוחדת וכישורים פדגוגיים , שהוא אמן בטיפוח והצמחה של תלמידיו ; ומן הצד האחר , ילדים בעלי כוחות וחולשות , שנפשם מורכבת ופגיעה . בתוך המרחשת החינוכית , המעוצבת כחברה שוויונית ומכבדת בזעיר ענפין , שמור לכל ילד מקום משלו , על פי ייחודו , באקלים חברתי של קבלה בלתי מותנית , של סולידריות חברתית , ושל סליחה הדדית . הפסיכולוג דור הררי , מרצה לפסיכולוגיה חינוכית בסמינר הקיבוצים , מציג את הדיאלוג הרוג'ריאני - על שם הפסיכולוג האמריקאי בן המאה ה 20 קרל רוג'רס . דיאלוג זה צמח מתוך "תרפיה שבמרכזה , "הלקוח אשר מאפיינת את הפרקטיקה של הפסיכולוגיה ההומניסטית בכלל ושל רוג'רס בפרט . בבסיס הדיאלוג ניצבות הנחות היסוד בדבר טבעו הטוב של האדם והדחף הבסיסי שלו למימוש עצמי - לפיתוח יכולותיו , להגשמת נטיותיו ולהרחבת רפרטואר הדעת וההתנהגות שלו . לאלה נוספים תכונות של אמינות ואותנטיות , יחס בין אישי של כבוד , אמון , קבלה ואמפתיה , ודגש על למידה חווייתית ומשמעותית - כל אלה כתנאים המאפשרים לתלמידים ואף מעצימים אותם להאמין בעצמם ולמצוא את הכוחות לתכנן ולהנהיג חיים מלאים ומספקים .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help