sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

בתפקודים האישיים ובמעגלי החיים החברתיים . במילים אחרות , אין לראות בדיאלוג הקונפוציאני רק צורה ספרותית או דרך לימוד , אלא בראש ובראשונה מדיום מרכזי שבאמצעותו המורה והתלמיד סוללים ומרחיבים את הדרך לחיים מלאים וראויים . פרופ' צבי טאובר , מן החוג לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב , מציג את הדיאלוג הסוקרטי - על שם הפילוסוף האתונאי סוקרטס , בן המאה החמישית לפנה"ס . דיאלוג חינוכי זה צמח מהעיסוק בדיאלקטיקה : אמנות השיח , ההתדיינות או הוויכוח , אשר מכוונת להשגת בהירות ועקביות מחשבתית , ובסופו של דבר , התקדמות לקראת תפיסה אמיתית יותר של המציאות והנהגת אורח חיים ראוי יותר במסגרתה . הדיאלוג הסוקרטי מעורר את בני השיח לחשיבה רפלקטיבית וביקורתית , ו"מיילד" מתוכם אמיתות שהתעברו בקרבם . זהו דיאלוג של העצמה אינטלקטואלית ומוסרית למען חיים של הקפדה עצמית ובחינה עצמית , כך ש"יהיו התלמידים מתקינים עצמם [ כבני אדם ] להשביח ככל . "האפשר ד"ר רות קלדרון , המייסדת והמנהלת של "עלמא - בית לתרבות , "עברית מציגה את הדיאלוג התלמודי - על שם תכניו של התלמוד וצורות הלימוד וההוראה הייחודיים לו . התלמוד הוא מעין "ספרייה העוסקת בחיי האדם היהודי על כל , "ממדיהם והדיאלוג התלמודי הוא דרך לימוד שבה התלמידים רוכשים דעת ומעצבים את אופיים הן באמצעות הטקסטים הכתובים והן באמצעות הטקסטים החיים - הלא הם המורים בשר ודם , בכל דיבוריהם ונוהגי חייהם . בין הנחות היסוד של הדיאלוג התלמודי ניתן למצוא תפיסות בדבר כבוד האדם ושוויון ערך האדם , ואי תלות של הרמה הרוחנית , של דרגת הצדיקות ושל מידת החסד האלוהי המאפיינת פרט כלשהו בהיררכיות הפורמליות שמקובלות בחברה . מאפיין נוסף חשוב שעולה כאן הוא ההכרה שלמעשה החינוכי אין גבולות : הוא מתקיים בחברותא הלומדת , אך לא פחות מכך גם במרחבים האינטימיים שבין התלמיד למורה , בכל הנוגע לדוגמה אישית והכוונה מוסרית בסוגיות שבין אדם לעצמו ובין אדם לחברו . ד"ר שי פרוגל , מסמינר הקיבוצים ואוניברסיטת תל אביב , מציג את הדיאלוג הניטשיאני - על שם הפילוסוף בן המאה ה 19 פרידריך ניטשה . דיאלוג חינוכי זה נובע משפעת האישיות ונדיבות הרוח של מחנך אשר מבקש לו אחים ליצירה - יוצרים המוסיפים טעם וערך לחיים על ידי יצירה והנכחה של עצמיותם . המשכו ותכליתו של הדיאלוג הוא להרחיב את עושרם התרבותי של התלמידים ולהעצים את רוחם , כך שידחו קונפורמיות עדרית ודוגמטיות מחשבתית , ותחת זאת ילכו בדרכם שלהם , יקבלו אחריות על חייהם ויעצבו את אישיותם ואת דרכם כמעשה תובעני של אמנות ומוסריות . בדיאלוג זה "הדרך"

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help