sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

להלן תיאור תמציתי של פרקי הספר ופרטים על מחבריהם : ד"ר נמרוד אלוני , ראש "המכון למחשבה חינוכית" ו"קתדרת אונסק"ו לחינוך הומניסטי" בסמינר הקיבוצים , פותח את הספר בפרק מבוא לדיאלוגים מעצימים בחינוך ההומניסטי . בתחילת הפרק מוצגת המוטיבציה המשולשת לפיתוח פדגוגיה מבוססת דיאלוגים : תחושת מיאוס מהמגמה הניהולית תפוקתית בחינוך , הכמיהה לדרכים חדשות ואפקטיביות בחינוך ההומניסטי , והרצון לאגם ולסנכרן את שפע הגישות הדיאלוגיות לכדי פרדיגמה או שיטה חינוכית כוללת . בהמשך מוצגים היסודות המכוננים של הספר : ראשית , דיון בהומניזם ובחינוך הומניסטי , אחר כך הבהרת המושג של , "העצמה" ולבסוף דיון במאפיינים המובהקים של דיאלוגים חינוכיים , הומניסטיים ומעצימים . בין הנושאים שנדונים כאן : הדיבור כמדיום שבאמצעותו בני אדם מנכיחים את אנושיותם , המחויבות המוסרית כשדרת הדיאלוג החינוכי , האופי ההוליסטי של הדיאלוג החינוכי , האתגר של שימור הזהות והייחודיות , דמיון ושוני במעמד המורים והתלמידים , והחשיבות של שימוש בדיאלוגים רבים ומגוונים לשם פיתוח אישיות עשירה ורבת צדדים . ד"ר אלישבע סדן , מבית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית באוניברסיטה העברית , כתבה את הפרק המקיף על העצמה כמושג מפתח בשיח ההומניזציה בן זמננו . בפרק זה היא מציגה את הרקע ההיסטורי שממנו צמח המושג , הזיקות האידיאולוגיות והתשתיות התיאורטיות שגלומות בו , ויישומיו השונים בפרקטיקות הנהוגות במגזר השלישי , בעבודה הקהילתית ובעשייה החינוכית . ביסוד ההעצמה חוברים תהליך פנימי של התחזקות תחושת הערך העצמי והתגבשות ה"קול" האישי או הקהילתי , יחד עם תהליך חיצוני או פומבי של פיתוח יכולות ואוריינויות והרחבת השותפות בנכסים התרבותיים ובמהלכים הפוליטיים . שילובם של יסודות אלה - במיוחד לנוכח מעשי הדיכוי מן החוץ ותחושות אין האונים מבפנים - יוצר אצל המועצמים יכולת משופרת של שליטה בחיים , בגורל ובסביבה . ד"ר גליה פת שמיר , מן החוג לפילוסופיה והחוג ללימודי מזרח אסיה באוניברסיטת תל אביב , מציגה את הדיאלוג הקונפוציאני - מבית מדרשו של החכם הסיני קונפוציוס , בן המאה השישית לפנה"ס . במרכזו של דיאלוג זה ניצבת עמדה מוסרית הומניסטית , אשר רואה בטוב האנושי העליון את הזולתיות : יחס מכבד והוגן כלפי אחרים , אשר ביהדות ניתן לזהותו עם "איזהו מכובד המכבד את , "הבריות ו"מה ששנוא עליך אל תעשה . "לחברך הדיאלוגים מכוונים אל החיים הנעלים והראויים אשר כוללים "נאמנות לעצמך והדדיות לזולתך" - והכול תוך "ראיית כל דבר , "בגדרו דאגה לשלומו וכבודו של האחר , הקפדה על תיקון עצמי , וביסוס נהגים וסדרים של הרמוניה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help