sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

נפגשים באותו מקום ובאותו זמן ומרוחקים מרחק שווה מן הקורא . ההיסטוריה מוצגת אפוא כהווה מתמיד , ועל כן כמרחב שניתן לנוע בו לכל כיוון . היפוך זה של זמן למרחב אינו רק תכונה בתחום המבנה הפורמאלי . לדעת צורן , גם האידיאולוגיות של המאנים השונים , חרף ההבדלים שביניהן , עומדות כולן על היפוך דומה . מושג הזהות הלאומית , שבהגדרתו ה"רשמית" הוא פונקציה של מסורת ולכן של זמן , מומר אצל המאנים השונים בדרכים שונות לפונקציה מרחבית . הזהות אינה נקבעת עוד מכוח העבר אלא מכוחה של הסביבה . הרומאן אינו מציג אפוא תודעה היסטורית או זיכרון היסטורי , וגם הדמויות שבו מצויות למעשה במאבק נגד אותו סוג של תודעה . התחושה ההיסטורית שהספר מציג מעוגנת במקום שונה לחלוטין : לא בתודעה ובזיכרון , אלא במרחב . עיצוב המקומות הפיסיים , בעיקר הנופים והמבנים של ירושלים , הוא המאגר החי ביותר של זיכרון היסטורי שהרומאן מציג . כך אפוא בצד ה"החללה" של הזמן ההיסטורי , מקבל המרחב הפיסי פונקציות של אגירת הזמן וסימונו . מאמרו של צורן מסתיים בדיון בדיאלוג , בעצם במונודיאלוג , שמקיים אברהם ב' יהושע עם אביו המנוח , יעקב יהושע , שחקר את עברה של ירושלים וחלק ניכר מפרקי מד מאני מסתמכים על מחקריו . מצד אחד מבטא מד מאני את ההכרה בחוב כלפי האב , אך מצד שני הוא מבטא את חילוקי הדעות עמו באשר למשמעות הערכית של אגירת ההיסטוריה , שבהם תופס אברהם יהושע , בניגוד לאביו , יעקב יהושע , עמדה אנטי נוסטאלגיה מעיקרה . עמדה אנטי נוסטאלגית זו אינה מוכנה ליחס לאירועי העבר ערכיות רק מפני שהם עבר . האמביוולנטיות של יהושע כלפי עמדותיו של האב מסבירה את עמדתו הדו ערכית של הרומאן כלפי ההיסטוריה : הנטיה להתעסק בחומרי העבר יחד עם שלילת הפרספקטיבה של הזיכרון , שיש בה משום סרוב להעניק לעבר מעמד מיוחד ונבדל מזה של ההווה . במבנה ההפוך של מד מאני רואה אריאל הירשפלד היפוךראי או אץורסיה שלמה של תהליך הקריאה ; היפוך המשקף היפוכים נוספים בכל ממדיו של הטקסט : הדיאלוג , התנועה במרחב ומבנה המשפטים . מבנה זה קשור לדעתו במגע המתקיים בדיאלוגים החצויים של הרומאן , בין הדובר לבין ישות אותוריטאטיבית ( הורית ) הנתפסת בעיני הדובר כהעדר . טרם בירורה של זיקה זו בין האינוורסיה לבין המגע עם ההורה הנעדר , בונה הירשפלד הקבלה בין תופעת האינוורסיה במד מאני לתופעת האינוורסיה במוסיקה של באך , ומגלה גם בה זיקה בין מבנה זה לבין מומנט טראומאטי המגולם בו דרך המוסיקה והמלים המושרות . הקבלה זו מאפשרת להירשפלד להמחיש את האיכות המרחבית המשותפת לספרות ולמוסיקה , כשמתקיימים בהם מבנים דוגמת האינוורסיה , ולהעמיד בצורה עקרונית יותר את השאלה בדבר זיקה אפשרית בין מבנים אלה ( בספרות ובמוסיקה , ( המופשטים לכאורה מכל משמעות , לבין מצב נפשי מסוים . את פירושו לזיקה זו מסמיך הירשפלד על תפיסתה של ג'וליה קריסטבה את מושג " הפצע הנרקיסיסטי" ועל הקשר שהיא מגלה בין הטראומה הנרקיסיסטית לבין תבנית האוקסימורון - דוגמת "השמש השחורה '' של ז'ראר דה נרוואל . מחקרה של עדינה עבאדי , בלשנית , עוסק בניתוח תקשורתי של הדו שיח החד סיטרי במד מאןי ( המונודיאלוג . ( המאמר מגדיר את "תפקידיהם" של המשוחחים ומקומם במהלך השיחות תוך הצעת השלמות אפשריות של דברי המשוחחים ה"נאלמים" בקטעי מפתח של שלושה מפרקי הרומאן . קטעים אלו מדגימים כיצד ניתן ללמוד על

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help