sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

עומד מירון על עוד שש זהויות הנוכחות ברומאן ביחסים בינאריים , דיאלקטיים : זהות אוניברסאלית רחבה לעומת זהות לאומית צרה , זהות גיאוגראפית מנטאלית הנעה על הצירים צפון דרום ומזרח מערב , זהות יהודית מושכת ודוחה , זהות ציונית אקטיבית שמשמעה היצמדות לירושלים או שיבה לאושוויץ , זהות פלשתינאית הגורסת התמזגות עם ערביי הארץ או היפרדות מהם , זהות יהודית עדתית של ספרדים לעומת אשכנזים . ואולם , הקריאה ה"בריאה" "לקחת זהות , " ! כדי שהזהות המגובשת תסייע למיקומו של האדם בעולמו , תשמש משען ותעניק תחושת ביטחון - מתגלה במד מאני כתשוקה סוטה ; ליבוטי הזהות אופייניים לבעלי אישיות רופסת ומעורערת ואינה מנת חלקם של האנשים היציבים . מכאן , שכל הגורמים הנחשבים כמעניקים לאדם תחושת סדר , רציפות ופשר , הן ברובד הביולוגי הקיומי של חייו והן ברובדיהם התרבותיים ההיסטוריים , מוצגים במד מאני כפני יאנוס , שקלסתרם האחד מביע יציבות , ביטחון , אמת , ואילו בקלסתרם השני נחשפים ספק , רעיעות וכזב . וכל זה קשור גם לדרך הסיפור של יהושע : עיצוב אדריכלי מסודר שמתחתיו גועש הכאוס . אלמנט המשחק האופייני לדרך הכתיבה של יהושע בא לידי ביטוי גם , "התאמות"ב השתקפויות של סמלים זה בזה , שירשורם של מוטיבים דרך עשרות ניואנסים ולאורך מאות עמודים , ללא נתק וללא חזרה סתמית . לדמיון חסר ההסבר בין אנשים בלתי ידועים זה לזה , בין מעשים בלתי מקושרים בקשר סיבתי סביר , בהיאחזות באנלוגיות ובזימונים - מוצא מירון טעם כפול : הפסיכואנליזה מותחת קו דמיון בין אנשים ופעולותיהם , ויהושע האמון על תפיסת האישיות וההתנהגות הפרוידיאנית נתן לתפיסה זו ביטוי מוקצן במבדה ; הפעילות האנושית אינה ערוכה בסדר ותואם , והאמנות באה לפצות על חסר מדכא זה . את שני ההסברים , הנראים כסותרים זה את זה , מיישב מירון בדרך מרתקת . באמצעות הצמד אגו / איד הוא שב אל הצמד וידוי / משחק שבו פתח את דיונו על שני האלמנטים המרכזיים ביצירת יהושע . גבריאל צורן יוצא מהבחנתו של ולפלין בין שני טיפוסי סגנון מנוגדים , ה"קלאסיות" , "בארוק"וה המתגלים חליפות לאורך כל תולדות האמנות . ייחודו של מד מאני , לדעת צורן , שהוא כולל איפיונים מובהקים של שני הטיפוסים , על אף ניגודם שלכאורה . מצד אחד איפיוני ה"קוויות '' הקלאסית , העומדים על הפרדה בין מישורים במרחב , ומצד שני עקרונות ה '' , "ציוריות התמזגות המשטחים והסתרה הדדית של דמויות , הכרוכה לפיכך גם בתנועה בזמן . עקרונות אלה מתגלים למשל בתחום עיצוב הדמויות ברומאן : מצד אחד בהעמדה הקפדנית שלהן זו מחוץ לזו , ומצד שני בהנחה שלמעשה הן פועלות זו בשמה או במקומה של זו . במקביל לכך , מתגלים עקרונות אלה גם במגמות של הפרדה וערבוב כאחת של מישורים לשוניים שונים באמצעות הטכניקה של המונודיאלונ . מתח מבני זה כרוך , כפי שמראה צורן , בעצם היפוך עקרון המרחב בעקרון הזמן , כאשר מצד אחד מקבל הזמן ההיסטורי תכונות שונות של מרחב , ומצד שני מקבל המרחב הפיסי כמה וכמה פונקציות של זמן . מושג הזיכרון , שהוא ערוץ מרכזי וחשוב בתחושת הזמן , עובר במד מאני היסט מיוחד : על אף שהרומאן מקיף כמאתיים שנות היסטוריה וכמה וכמה ביוגראפיות שלמות , יש בו מקום מועט ביותר לזיכרון - היסטורי או אישי , ומכל מקום לזיכרון ארוך טווח . הרומאן נע בתוך הזמן קדימה ואחורה , כביכול "מעל לגבו של , "הזיכרון ובשל הטכניקה המיוחדת שלו , מוצג כל אירוע היסטורי באמצעות זיכרון קצר טווח של מספר שהיה לו עד אך זה עתה . כך אפוא נע הרומאן בין חמישה מספרים , הנטועים כל אחד בתקופה היסטורית שונה , אך אינם מקיימים ביניהם כל פרספקטיבה היסטורית : הם כאילו

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help