sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

לקומפוזיציה אחת . הצבתו של המדור בפתח הספר נועדה להציג בפני הקורא מיפוי כולל של היצירה ואמצעי העיצוב שלה ברמה עקרונית וסיכומית , כדי שיוכל להתקדם בנתיבים הספציפיים מבלי לאבד את האוריינטאציה המרחבית ברומאן כולו . לא במקרה פותח את המדור מאמרו של מירון , שהופיע לראשונה בקימ ? קריאה ( בדצמבר , ( 1990 חזר ונדפס בספרו נוגע בדבר ( 1991 ) וכאן הוא מובא בשלישית לאחר שעבר תיקונים קלים והתאמה לקובץ . חשיבותו הסיכומית של המאמר והתזה הממפה שלו השפיעו על רבים מהכותבים בגל השני , ולאחדים שימשו אספקטים שונים , שמירון הבחין והאיר , כנקודות מוצא נוחות להפלגותיהם ולהבחנותיהם החדשות . אחרי מאמרו של מירון באים במדור ארבעה מאמרים שרואים כאן אור לראשונה : מחקריהם של גבריאל צורן ושל אריאל הירשפלד ( השניים פירסמו דברים על הרומאן גם בגל הראשון , ( של עדינה עבאדי ושל אילן תורן . המחקרים מהיחסים , כל אחד בדרכו , לשני המאפיינים הצורניים של מד מאלי : למבנה המהופך ( צורן , הירשפלד ) ולשיחות בנות הקול האחד ( עבאדי , תורן . ( שלושה מאמרים מתוך הארבעה ( צורן , הירשפלד , תורן ) קושרים בין מר מאני לבין אמנויות אחרות : הציור , המוסיקה והמשחק . בעוד שהכיוון הנגדי מטופל במחקריהם של גבריאל צורן ואריאל הירשפלד מתוך אנלוגיות לאמנויות החושים ( אצל צורן האמנות החזותית ואצל הירשפלד המוסיקה ) אילן תורן מטפל בחונודיאלוג מתוך הדגשת הפוטנציאל הבימתי הטמון בז'אנר . המאמר של הלל ברזל , החותם את המדור , שב וממפה את הרומאן וברזמנית מתייחס לאיפיונים הצורניים המיוחדים לו . זהו מאמר שיש בו משום סיכום למד מאט מזה ולמדור "קומפוזיציות" מזה . מאמרו של ברזל הופיע לראשונה באפידי 8 ;? ו 9 ו בסתו 990 ו . מד מאני , קבע דן מירון , ספג לתוכו את עיקר החזון הסיפורי של יהושע , ו"ההשתלשלות , "הגנטית אשר לה מקדיש מירון דיון , באה להסביר כיצד ובעקבות מה בא מד מאני לעולם . לדעתו , "יהושע אינו יכול להשתנות , אך הוא יכול , "לגדול ו"סגולת הצמיחה המתמשכת , הבלתי פוסקת" מייחדת אותו משאר בני דורו . מירון מאבחן שני מרכיבים מרכזיים מנוגדים ביצירתו של יהושע , השנינה הפואטית והווידוי המנטאלי , שרק " לאחרונה" ( במולכו ובמד מאני ) נמצא ביניהם "דו קיום" פורה . "סיפור" במד מאלי הוא מצד אחד שנינה , משחק פתוח על החיים ; המספרים הם מניפולאטורים , קונסטרוקטו רים , ספקולאטורים , ועם זאת מתוודים יוקדים המחצינים מצוקה נפשית גדולה . הניסיון להחזיר לנפש מידה של איזון באמצעות הסיפור , אינו מבוסס רק על החצנה אלימה של כוחות הרסניים והזרמתם מן ה'אני' ( מדבר , מחבר ) אל הזולת ( מאזין , קורא , ( אלא גם על קבלה משותפת של כללי משחק ספרותי בין המספר למאזין או בין הסופר לקוראו . כוחו של זרע גברי ועוצמתו של רחם נשי , עם חוסר ההכרחיות של זרע ורחם להקמת שושלת , הוא רק אחת מהדוגמאות שמירון משתמש בהן כדי להוכיח , שהמציאות המועלית ברומאן היא תמיד דו משמעית ומורכבת . האמביוולנטיות הטבועה במד מאני ובמסריו מלמדת שהזרעיות והרחמיות , האבהות והאמהות - אינן מבטלות את הנטיה להתאבדות . ואולם , ממהר מירון להסתייג , המאנים הם שבט של מתאבדים רק למראית עין , והמאבק הדרמאטי וה"צבעוני" המתנהל לכל אורכו של הרומאן בין ארוס לתנאטוס אינו , אולי , אלא תעתוע . מאחר שסיפור התאבדותם או כוונת התאבדותם של המאנים מובא מפי דוברים , הוא יכול להיתפס כפרי דמיונם הקודח והפרשני , ואילו המציאות עצמה היא "אפרורית" ומאוזנת . הקורא רשאי לבחור אחת משתי התפיסות , ה"צבעונית" או , "אפרורית"ה בהתאם לנטיות לבו . לבד מהזהות המשפחתית שושלתית , שתשוקת המין ותשוקת המוות הן ממאפייניה ,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help