sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

במגוון רחב של חומרי ריפרור [ reference ] ברובד הגלוי שלה ) משך אליו חוקרים שאינם בהכרח חוקרי ספרות . אנשי לשון ותרגום , מוסיקולוגים , היסטוריונים , פסיכולוגים , גיאוגראפים , אנשי תיאטרון , חוקרי תולדות האמנות וחוקרי יון הקלאסית התקבצו כאן והביאו כלים וקני מידה משלהם להעריך , לנתח ולהאיר את מד מאני' מזוויות חדשות ומפתיעות . בהביאם את תחום התמחותם לתוך הרומאן , ובמוראם במד מאט קרקע הנענית לעניינם האישי והמקצועי , הסבירו את עצמם ואת תחומם לא פחות מאשר את הרומאן על היבטיו הרבים . אם ספרות גדולה נבחנת , בין היתר , בריגוש ובגירוי שהיא מעוררת אצל מגוון רחב ככל האפשר של קוראים חוקרים , מד מאט הוא דוגמה מובהקת לכך . החומר המוטיבי העשיר של הרומאן ; הנגיעה שלו במישורי קיום מגוונים של המציאות ; מבנהו המיוחד ; מעגלי העלילה הנפרדים שלו , הבנויים על חטיבות רקע היסטוריות וגיאוגראפיות גדולות ושונות זו מזו בתכלית , אך מוגדרות ומתוחמות עד לפרט הקטן ביותר ( יום , שעה ונקודת ציון , לעתים צומת רחובות מוגדר ;( שכבות הלשון בעלות האופי הרפרנציאלי המובהק ( כ"חיקוי" של לשון תקופה או של שכבה סוציולוגית ;( ובעיקר הקונסטרוקציה העלילתית הגדולה , המנסה ליצור אשליה של סאגה היסטורית משפחתית יהודית - ריתקו אל מד מאני חוקרים מתחומי דעת שונים . אם ניתן לסבור לגבי ההיבטים המבניים , הפסיכולוגיים והאידיאולוגיים של הרומאן , והקשר הטבעי והסיבתי ביניהם , כי התגבשו מתוך כוח יצירתי סוגסטיבי שהוא משורש נפשו של א"ב יהושע האמן , הרי שלגבי ההיבטים ההיסטוריים , הגיאוגראפיים ולעתים גם הארכיאולוגיים , הנחה זו אינה משכנעת עוד . מה גם שיהושע העיד בעצמו על אופייה החקרני של עבודת ההכנה שקדמה לכתיבת הרומאן בכל הנוגע לנושאים כמו התרבות המינואית , הגיאוגראפיה והארכיאולוגיה של כרתים , אופייה של ירושלים במאה התשע עשרה . לשם הבנת צורת ההשתלבות של חומר זה ברומאן נחוץ היה אופי חדש של מחקר ועיון , כפי שהוא בא לידי ביטוי בגל השני והשלישי של הביקורת . בסוג חדש זה של מחקרים אינטרדיסציפלינאריים מתגלה פוטנציאל בלתי מוכר של קריאה מחקרית ביצירת ספרות : מקצת המחקרים מגלה , כאמור , אופקים חדשים בתחום ההתעניינות של החוקר לא פחות מאשר בעולמה של היצירה . ולא רק אופיו הרב גוני של הרומאן עורר חוקרים לגשת אליו בכלים מושחזים שהביאו מבית המלאכה או מחדר העבודה הפרטי שלהם . דוברי כל השיחות מצטרפים למקהלה פוליפונית . הבסיס הרטורי הכפייתי , המשותף לכל הדוברים , מחבל בהרמוניה של המקהלה , ובליל הקולות והטונים הצורמים - מטריד ומעורר להיענות פרשנית , שמטרתה להרגיע . במלים אחרות , מידת האמינות הנמוכה של הדוברים האובססיביים , שדיבורם החד צדדי חשוד בסובייקטיביזם , ולכן מזמין את הקורא לקריאה ביקורתית זהירה , גם היא מסבירה את התגובות הרבות והמגוונות למד מאט . כשיהושע התיר רק לקול אחד מבין שני קולות של שני משוחחים להישמע , הוא הפך את קוראיו לשותפים מלאים לתהליך היצירה . הקוראים , הנעשים בהכרח קוראים אקטיביים - והקוראים האקטיביים שנענו לאתגר להשמיע את קולם בעל פה ביום עיון על מד מאט שנערך באפריל 1992 באוניברסיטת חיפה , ו / או בכתב מעל דפי ספר זה - הפכו גם הם לחבורת משוחחים , המספרים איש איש בתורו את סיפור מר מאני שלו : איש איש וההיבט והעניין שהוא מצא במד מאט היצירה ובמר מאני , הגיבור הספציפי או הקולקטיבי שלה . לכל "משוחח" בקובץ זה מאניה משלו , ומחקרו הוא עדות ליכולת ולמוכנות לתת לה ביטוי ומבע , כשמד מאט היצירה , גיבוריה ומחברה משמשים לו תירוץ וגירוי , טקסט וקונטקסט .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help