sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הי"ד , למשל , היתה בשאלה עקרונית הנוגעת לרעיון הספירות , שממילא היו לה השלכות מסוימות לענייני תפילה . אחרים לא יצאו נגד הוראה פלונית או אלמונית . היה אפשר גם להתעלם מהוראות אלה . תהליכים כאלה , ידיעות היסטוריות ספרותיות על גלגולי ההתפתחויות , הם הם נשמת הספר שלפנינו , ובמיוחד חלקו השלישי . למעשה , רוב המקרים בהם נפגשות הלכה וקבלה , הם על רקע עניינים שבתפילה ובעבודת הקודש . מעטים הם המקרים היוצאים מן הכלל האמור , כגון עניין הייבום והחליצה , אם כי אין להמעיט בחשיבותם . כזכור , חכמי התלמוד נטו לצמצם את קיום מצות הייבום , ותחת זה העדיפו את החליצה . ברם , משעה שייבום נתקשר בחוק הגלגול , וכבר בספר הזוהר , ראו חשיבות מיוחדת בביצועו , ופגיעה חמורה באדם שאינו מייבם . מכאן ואילך יכולים אנו למצוא חיכוכים , קצתם חמורים ביותר , כגון הוויכוח החריף שניטש בקנדיה במאה הט"ו סביב העדפת ייבום או חליצה . אך , כאמור , רוב המקרים קשורים בעבודת הקודש , ב"אורח , "חיים והם אפוא אקטואליים לכל אדם . משמע , קבלת נוהג קבלי פירושה חשיפת ציבור שלם להשפעת הקבלה . כך אירע , למשל , בהנהגה הקבלית לקריאת שיר השירים או קבלת שבת . במיוחד אמור הדבר במחנה החסידי . למשל , אמירת מזמור קז מתהלים לפני מנחה של ערב שבת , או הקטע "כגונא" מן הזוהר , ובמידה רבה גם ה"תפילה קודם התפילה" של רבי אלימלך מליזנסק — המקובלים על כל חצרות הצדיקים . למן המאה הט"ז ואילך נכללו תפילות שחיברו המקובלים , ואין ספק שגם המצאת הדפוס עזרה רבות בהפצתן של אלה . מקובלים שהיו גם בעלי מעמד בתחום ההלכה יכלו להחדיר את תוספותיהם ביתר קלות . בתחום זה ייזכר בעיקר החיד"א שתרם רבות לחיבורן של תפילות להזדמנויות ולמועדים שונים , ותפילותיו נפוצו בקהילות יהודיות למיניהן ; כמוהו כן רבי יוסף חיים שהשפיע בעיקר בבגדאד והכפופים לה , וכן על יהודי המזרח בארץ ישראל . כמו כן , נפוצו ספרים קבליים שהיו בעלי השפעה עצומה , כגון : של"ה , שערי ציון , חמדת ימים , משנת חסידים וכיוצא באלה . נראה שהאווירה הרוחנית המיוחדת ששררה בצפת ומערך ההנהגות שצמחו בתוכה תרמו רבות להפצת הקבלה . אביא שלוש דוגמאות , מן הפיוט , עולם התפילה והמוסר , כדי להדגים את ההשפעה הקבלית : א . במחזור בני חלף = ] חלב , ארם צובה , [ ויניציאה ש"ך , חלק שני , מופיע פיוט לרבי שמש ב"ר אברהם ז"ל שנא"ני ( יט ע"א , ( מתחיל . "שמע עמי אחוך בהלכות התקיעה וסודות השופר היום . "להשמיעה והבית האחרון : "רמז התקיעה למול רחמים יפנה והסוד בתרועה במדת הדין חינה ושלושה שברים בחסד תכנה והם בשלש יודי"ן אשר לא תשתנה . ואם תרצה לידע אמיתת המענה ראה כי מנינם במנין התקיעה י"י בקול שופר אלוהים בתרועה" ( כ ע"ב ;( ב . "גם אני [ כמו רקנטי , בטעמי המצות ] מימי השתוקקתי ונכספתי להציב מכון לתפילה על פי הקבלה , ואף כי לא השיגה יד שכלי לחקור באמתת עומק החכמה הזאת , ולא מינה ולא מקצתה , אך אמרתי יהיו לרצון אמרי פי , אחד המרבה וא' הממעיט בו , ויחשב קרבני כקרבן דלי דלות" וכר . המחבר חי בפולין במאה הט"ז ; ג . מתוך ספר מוסר עממי מן המאה הי"ח : "מה יפה מאוד ירושתך בעשותך רצון קונך ואז ירבו המליצים לטובה על נשמתך בעומדך לפני אלוהיך ביום דינך הגדול לתת חשבונותיך אשר עשית בקיום המצות , והם הם חמלותיך , כדאיתא בספר 8 ראה במיוחד פרק חמישה עשר , בין הפניות 9 . 109-94 בכושרות , ב , יז ע"ב-יח ע"א .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help