sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

לפי המסורת בידי אנשי הכנסת הגדולה , אין נוסחה אחד . סיבות שונות אפשר למנות להיווצרות תופעה זו , אך אותנו מעניינת התופעה כשלעצמה , ובמסגרת זו מעניינים יותר יתר חלקי הסידור , שכן באלה חלו שינויים ותוספות רבים . למן ימים קדומים ניתוספו בחלוף העתים קטעים שונים , כמו : , "קדושה" "האדרת , "והאמונה "עלינו לשבח" ואחרים , שהם טקסטים שמקורם בספרות ההיכלות שמתקופת התנאים והאמוראים . גם בימי הביניים נוספו קטעים שונים , שמקורם בספרות חסידי אשכנז , כגון "שיר , "הייחוד או משירתם המפוארת של משוררי ספרד , ביניהם : ריה"ל , רשב"ג , ראב"ע ואחרים . לצד אלה באו פיוטים מקומיים שחיברו בעיקר בעלי תפילה ושליחי ציבור שהיו תלמידי חכמים ונתקבלו בהרבה סידורים , וקצתם אף נתקדש במהלך הימים . מקצת הוספות נוצרו בהשפעות מקומיות שונות , וכך יש לנו סידורים מנהג ספרד , איטליה , רומניה , קרפינטראץ , פרובנס וכדומה . קצתן נוצרו בהשפעת ספרות המיסטיקה היהודית . גלוי הוא לעין שהקבלה העשירה את הסידור בתוספות ניכרות , ובמיוחד במאות האחרונות . בכל דור תופח והולך הסידור , עם שבמקרים מסוימים ניכרת גם התרופפות . ניתן להיווכח , הגם שמתוך תמיהה , עד כמה תרם עולם הסוד בכל הזמנים תרומה בלתי מבוטלת לעולם ההלכה והמעשה . בתקופת המשנה והתלמוד חדרו תפילות מעולם ההיכלות לתפילת הציבור , ואלה הן מן התפילות המרכזיות והידועות . אף בימי הביניים ניכרות השפעות מן הקבלה , אם כי בתקופה זו יש לדבר פחות על חדירת תפילות קבליות , ויותר על אריגת מסכת שלמה של "כנגד" ( בהקשר של חסידי אשכנז ) או על פרטים שעיקרם הלכתיים . למשל , הלכות שהיו שנויות במחלוקת בין גדולי חכמי ההלכה ( כגון הנחת תפילין בחול המועד ; נפילת אפיים ) והמקובלים נקטו עמדה מסוימת וזו נתקבלה בידי רבים , או אפילו הוראות והנחיות שמעיקרן נקבעו בבית מדרשם של המקובלים ( כגון חובת אגידת ארבעת המינים , ( או גם כאלה ששימשו מוקד חדש למחלוקת ( כגון הנחת תפילה של יד מיושב . ( והרי אין זה דבר של מה בכך שספר הזוהר , למשל , שלא נכתב כספר הוראות הלכתי , אלא במהותו הוא פירוש או מדרש לפסוקי תורה , ואגב כך נידונים בו בדרך אסוציאטיבית נושאים הרבה ואף רעיונות מופלגים , ובתוכם גם עולות הוראות המתבקשות כמעט מאליהן מהלוך המחשבה הקבלי מיסטי . והנה , אלה אכן מתורגמות הלכה למעשה . בכך נמצאת למד עד כמה העניקה הקבלה דפוסים , משמעויות וחיים חדשים למצוות ולאורח החיים . הקבלה מעצבת אפוא ממד חדש לעולם הדתי — בעיון ובמעשה כאחד . בדורות שלאחר הזוהר חשפו המקובלים עצמם את הצד הפרקטי המשתמע , נהגו לפיו , ועשו לו כנפיים . ומהם ראו וכן עשו . יש שהשפיעו יותר , ויש — פחות . ככלל , בימי הביניים קשה למצוא ויכוחים ישירים נגד הוראות הקבלה . מלחמתם של ר' מאיר בן שמעון מנרבון במאה הי"ג , ושל החכמים הנזכרים בשו"ת הריב"ש ( סי' קנז ) במאה 5 כגון תיקון שובבי"ם . ראה להלן , פרק עשרים ושבעה . 6 ברצוני להוסיף , כי אפשר למצוא לכך ביטוי גם ברובד הלשוני . וראה מ"צ קדרי , מירושת לשון ימי הביניים , תל אביב תש"ל , עמ' ; 144-57 מ' חלמיש , לקט פתגמים , סיני , פ ( תשל"ז , ( עמ' רעו-רפג ; הנ"ל , לקט פתגמים ( ב , ( סיני , פה ( תשל"ט , ( עמ' רסג-רעא . אך אין כאן המקום להאריך בכך . 7 ראה גם דברי ר' אברהם אבולעפיה באגרת וזאת ליהודה , נדפסה בידי א' ילינק , גנזי חכמת הקבלה , לפסיא תרי"ג , עמ' . 19

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help