sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ההיכלות , הפזורות בעיקר בספרות המדרש , שנושבת בהן רוח מיסטית , אבל אלה מועטות הן ביחס ואין עניינן בהלכה או בתפילה אלא בהגות . מגמה זו שבה ועלתה באלף השני באירופה , כאשר נתחדש העיסוק בתורת הסוד ( לפחות על פי הידוע לנו בבירור , ( עם שלבש תכנים חדשים ואופי שונה . ספרות הקבלה שהחלה להופיע בסוף המאה הי"ב בפרובנס והתפתחה בעיוניה התאולוגיים והתאוסופיים לכדי תורה העומדת ברשות עצמה , מסוגרת היתה בדרך כלל בתוך עצמה . מקובלים רבים , ובהם מגדולי חכמי ההלכה , השתדלו להצניע את ידיעותיהם ותלמודם בתורת הסוד . מרבית האישים הבולטים , כגון משפחת הראב"ד , הרמב"ן , הרשב"א ואחרים , השתדלו 3 שלא לגלות סתרי תורה אלא מפי מקובל חכם לאוזן מקבל מבין בלבד . לעומתם , ספר הזוהר כבר פרץ משהו את הגבולות , ואף רשות ההעתקה ניתנה . אלמלא היה חיבור בהיקף כה רחב אפשר שהשפעתו היתה ניכרת הרבה יותר . גם פירושים לתורה , כגון פירושיהם של רבינו בחיי בן אשר ורבינו מנחם מרקנטי ( סביב שנת , ( 1300 שהיו מצויים בידי הציבור הרחב , פתחו פתח והחדירו לבית ישראל את ריחה ורוחה של תורת הקבלה . אך ככלל אפשר לראות מעין הסתגרות של חכמי הקבלה , ובמיוחד בהשוואה לחכמי התורה והעיון . משמע , אדם המבקש למצוא ספר הלכה או מנהג על פי הקבלה , כשם שמצויים חבריהם 4 הרבניים בשפע ברחבי אירופה בתקופת הראשונים — עלול להתאכזב . מכל מקום , היות שמטבעם של דברים עסקו חכמי הקבלה בענייני מצוה ועבודת , 'ה ממילא יש בכתביהם הידרשות לעניינים שונים באורח חיים ובעבודת הקודש שבחלקם דנו גם חכמי הלכה בני זמנם ( או הגאונים שלפניהם . ( במיוחד ניכר הדבר בספר הזוהר רב ההיקף . תפקידו של החוקר הוא אפוא לחשוף אותן התייחסויות נעלמות ולדלות מתוכן את המידע המתאים . אכן , הממצאים מוכיחים כי לא נותרו הדברים בבחינת "דרוש וקבל , "שכר אלא טיפין טיפין חלחלו בדורות ובאזורים שונים — נהרא נהרא ופשטיה . צעד חשוב נעשה לאחר גירוש ספרד , שעה שחכמי הקבלה פתחו את שעריהם לקהל הרחב . דברי סוד נודעו יותר לרבים , אם כי סייעה לכך רבות המצאת הדפוס . פעמים הרבה , עולמה העיוני של הקבלה נשאר חתום בפני רובו של הציבור , בעוד עולם המעשה הקבלי , אורחות חיים והנהגות קבליות , נתקבלו ונתפשטו ברבים . בדרך כלל התעלמו מן הרעיון הקבלי העומד ביסוד המעשה , וגם אם לא ידעוהו ולא הבינוהו — המעשה כשלעצמו היה חשוב ותרם את חלקו , כשם שתרופה פועלת את פעולתה ומממשת את יעדה גם אם אין המשתמש בה מבין ולא כלום במרכיביה ובסוד כוחה . ברם , אין זו הנחה פשוטה , והפרק השני וכמוהו השלישי יוחדו לדיון זה . מכאן הדרך קצרה להעמדת הדברים למבחן i האם תיתקל הקבלה בהתנגדות או שמא תחדור בנקל אל תחומי ההלכה והתפילה ? האם ההתנגדות תימשך לאורך ימים , או שבנקודה מסוימת על קו ההיסטוריה היא תמצא פרצה לחדור בעדה ? ושוב , האם היא תופיע בלבוש הטבעי שלה או שמא תשתמש בכלים מן המוכן של ההלכה ועבודת הקודש ? שאלות אלה , ודומותיהן , ארוגות באופן אורגני בפרקי הספר הזה . בידוע הוא שסידור התפילה היום בנוי שכבות שכבות . אפילו התפילה העיקרית — להוציא את קריאת שמע שאינה אלא פסוקי תורה — תפילת העמידה , שחוברה 3 כדברי הרמב"ן בהקדמתו לפירושו לתורה . 4 ראה , לדוגמה , י' תא שמע , הלכה , מנהג ומציאות באשכנז , ירושלים תשנ"ו , עמ' . 111-94 , 16-13 והמפורסמות אין צריכין ראיה .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help