sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא זה לי כעשרים שנה מאז נתתי את לבי למערכת היחסים שבין שני תחומים נורמטיביים חשובים בחיי האדם הדתי — ההלכה והתפילה — לבין אחד מענפי התרבות היהודית — הקבלה על מרבית מרכיביה . לכאורה קיימת סתירה או לפחות אי התאמה בין שני שדות אלה . מן הצד האחד ניצב תחום המחייב כל אדם , וכנגדו תחום אליטיסטי שנועד ליחידים ואנשי סגולה . אך במציאות מטשטשת הסתירה . בהיותה אופן ביטוי עמוק להווייתו , לרגשותיו ולמעמדו הדתי וההכרתי של האדם — לא יכלה הקבלה למצוא כלים מעשיים הולמים יותר מן ההלכה והתפילה כדי לצקת אל תוכם את פרי רוחה . כיום אין אתה יכול לחשוב על תרבות ישראל או על דת ישראל בלא לראות את הקבלה חלק בלתי נפרד הימנה . אמנם , במשך דורות רבים היו מוכנים בפלגים מסוימים להכיר במעמדה הנעלה של הקבלה , אבל בבחינת "תורת . "הנסתר לאמור , אין היא עניין אלא " לצנועים" ולאנשי מעלה בלבד , ואין לראות בה עולם מחשבה שעיני הכל משוטטות בו , ועל אחת כמה וכמה לא עולם מעשה שיהיו ידי הכל ממשמשות בו . הערכה זו נכונה כבר לגבי תקופת המשנה והתלמוד . אמנם תנאים ואמוראים כאחד , ובהם מגדולי החכמים , נטו עמוקות לעולם המיסטיקה ונמנו עם הדמויות המרכזיות בין בעלי החזון ויורדי המרכבה , אך השכילו להסתיר פן זה מעיני הציבור הרחב . אולם אין הדברים כה חד משמעיים , שהרי ניתן לבעל דין לחלוק ולומר , שהעובדה שהמשנה מזהירה מפני העיסוק בנסתר — ובעיקר המסורות הנמצאות בתלמוד בעקבות המשנה הנזכרת , והמפרטות את התכונות הנדרשות מן העוסקים בתורת הסוד — עשויה להצביע על נטייה המונית שיש צורך להתריע מפניה ואף לנעול את הדלת בפניה . חורבן הבית השני העמיד בפני בני הזמן דילמה אמונית ודתית חמורה . היו שהגיבו בהסתגפות , אולם חכמים מנהיגי הציבור השכילו להעמיד חלופות מן המוכן : הדגשת מעלת תלמוד תורה לצד עבודת ה' במסגרת של תפילה "כנגד . "תמידים היו שהעמידו במקום ראיית פני ה' במקדש את צפייתו בחזון , את הירידה למרכבה , בבחינת "מלך ביפיו תחזינה עיניך" ( ישע' לג יז . ( הודות לכך נשתיירו טקסטים אזוטריים הקרויים בפינו בשם "ספרות . "ההיכלות במסגרתם התפתחה שירה עשירה , שבמקרים רבים גם נקטה אמצעים מנימוטכניים , ואלה הקלו את חדירתה , ולמצער בחלקה , אל תוך תפילת הציבור הממוסדת . ויש שפריטים מסוימים נקלטו רק במשך הדורות , ואף אלה בשלבים , ואולם 2 מכל מקום ניכרה השפעה מיסטית . עמד עליה בהרחבה מאיר בר אילן , וחוקרים אחרים הרחיבו במקצת את היריעה בנושאים אחרים . כל זאת נוסף לאמירות מסוימות של חכמי 1 חגיגה ב א . אמנם נחלקו חוקרים בימינו לפשר משמעותה המדויקת של המשנה . 2 בספרו סתרי תפילה והיכלות , ירושלים תשמ"ז .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help