sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

במוצא המשפחתי מחסידות קרלין ; המעמד האקסטטי של ההוראה — בין שהוא בנופם של הרי הכרמל , ובין שהוא מועד להתמעטות בין כתליה של כיתת האוניברסיטה — אקסטזה שאינה דועכת וגם אינה מתלהמת , ובאימוץ כוחות הנפש היא תובעת יציאה מן הלב ופסיעה קשובה אל שתיקתו המאזינה של הזולת , שממנה , מן השתיקה הזו ולא מדיבורו המתלהב של המספר , נלמדת עוצמתו של הסיפור ; ובעיקר מה שלמדנו אנו — תלמידיו שנעשינו לרעיו בהוראה — על טיבו של המדע והוראתו : שהחוקר והמורה לומד מן התלמיד ומן הפנומן הספרותי יותר משהוא מלמד אותם . ערות רוחנית ורגשית זו היא שקבעה אצל אלשטיין את סוג הקשב לנושאי המחקר שלו : קשב אל אופיים , ובעיקר אל תכונתם בטעוני מתח של פנייה אל הזולת . בכך הכריע למשל לטפל בסוגיית הסיפור החסידי לא כבשאלה היסטורית , הגותית או סוגתית אלא כשאלה פנומנולוגיה : בתכונתם האקסטטית המופנמת של סיפורים אלה כתכונת מוצא מטא פואטית החופה על סעיפיה הסוגתיים של הנרטיבה החסידית ( המשל , האנקדוטה , האקזמפלה ההאגיוגרפית והנובלה החסידית . ( בהבלטה זו של " האינטנסיה , "האקסטטית לא כפרטיקה קבלית מתורגלת לשם הבטה רוחנית אלא כניסיון בחיים הספונטניים הגשמיים , הוגדר מחדש יסוד מכונן בעולמה של החסידות , ובעקבות כך גם נתבעה הסיסטמטיזציה שלו , כלומר כלליו המורפולוגיים , הסימבוליים והאידאולוגיים . מיפוי זה של הפנומנולוגיה האקסטטית של הסיפורת החסידית ביסודה של החוויה הדתית החסידית מאשרר את מעמדו של הסיפור כשווה ערך , ואולי אף בראשוני ובקודם , לספרות ההגותית החסידית , באופן דומה לזה שבובר תפס אותו במבואו לאור הגנוז ( שוקן , תש"ז ) ובמסתו "כמה הערות לתיאוריה של החסידות" בספרו תקוה לשעה זו ( עם עובד , תשנ"ב , ( שבה קבע הלכה לגבי היחס שבין החומר הסיפורי והחומר ההגותי שבמסורת החסידית : "באותן השעות הגדולות שבתולדות הדת , העיקר הוא לא בתורה הנתפסת בפני עצמה , אלא במאורע שהוא חיים ודיבור בעת ובעונה אחת" ( עמ' . ( 128 המאמץ הרוחני שהושקע בהבנת הפנומנולוגיה של הסיפור החסידי מסתמן באופן פרדוקסלי כבר בעיונים הסטרוקטורליסטיים המוקדמים של אלשטיין בסיפורת עברית מודרנית ( עגנון , ברדיצ'בסקי ואפלפלד ) בספרו עיגולים ויושר ( אלף , . ( 1970 הוא פרדוקסלי משום שלעת כתיבת ספרו זה נעשתה המתודה הסטרוקטורליסטית באקדמיה הישראלית לפרקטיקה ביקורתית דוגמטית , החומקת מן המשמעות ונוטה לשרטוטן של סכמות פורמליסטיות , בשעה שהספר ביקש לבסס את המסקנות הפרשניות על הדומיננטיות של הסמל בתוך התבניות האלה . בלא הבנת הדחף לחיבורה של הסיסטמטיזציה הסטרוקטורלית הפורמליסטית אל הסתכלות פנומנולוגיה לא ניתן להבין את מפעלו המרכזי של בעל היובל — ייסודה של האנציקלופדיה התימטולוגית של הסיפור היהודי . מפעל ענק זה נהגה וניזום כולו בידי י' אלשטיין בסוף שנות השמונים , והוא התעורר לו משום השכנות של שתי מערכות ביקורתיות שחיו זו לצד זו ללא חיבור של ממש . מצד אחד — מערכות האיסוף והמיון העצומות שהקימו גדולי החוקרים בפולקלור כארץ כחיים שוורצבאום ודב נוי , הראשון

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help