sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

5 יחסית ולא ביחס לצורות הגדולות . אמנם בעבודות חשובות של אנשי האסכולה תוארו מרכיבים ותחבולות אחדים של הטקסט ( דרכי האגדה והמדרש ) ובכך נחשפו אלמנטים ספרותיים , אך לא נעשה ניסיון לחשוף את המנגנון הכללי העושה את הטקסט ליצירה 6 אמנותית . הרי משחקי המילים , תקבולות , הצורות הרטוריות וטרופוסים למיניהם כשלעצמם אינם הופכים את החומר הלשוני ליצירה אמנותית . לפי דעתם של הפורמליסטים הרוסים , היצירה מוגדרת כאמנותית הודות למאבק עם "התנגדות החומר" , ( soprotivlenie materiala ) אשר מגבש ומעצב באופנים שונים את המנגנון 7 הכללי שלה . כל עוד אנחנו עוסקים באלמנטים ספרותיים ובצורות קטנות של ספרות חז"ל , אין לראותה כיצירה ספרותית אמנותית בכללותה אלא כאוסף קטעים שבחלק מהם ניתן להבחין במרכיבים ספרותיים אחדים . האם יש מקום לחרוג מן העמדה הזאת ולראות את ספרות חז"ל בכללותה בתור ספרות אמנותית ? אם נצליח לחשוף את העקרונות הכלליים והעקיבים של גיבוש החומר הלשוני שמוציאים אותו מדרכי ההבעה ראו , למשל , ר' לפידוס הרשקוביץ , ניתוח סטרוקטוראלי של אספקטים לוגיים סמאנטיים בטקסטים עלילתיים ( סיפור ומשל ) באגדה שבתלמוד ובמדרש , עבודת דוקטור ( בהדרכתו של פרופ' י' פרנקל , ( האוניברסיטה העברית , ירושלים תשמ"ז , י' פרנקל , דרכי האגדה והמדרש , גבעתיים תשנ"א , כרך א , עמ' . 385-383 באסכולת א' הולדברג מנסים לחשוף את הצורה של חטיבות אחדות של ספרות חז"ל , אך , לדעתנו , ניסיונות אלו מאופיינים בהתעלמות מהצורה בתור אלמנט אומנותי הצורה" ) . ( "האמנותית א' הולדברג ותלמידיו מציגים את הצורה באופן סטטי , מחוץ לסתירות אשר מעצבות אותה וללא המנגנון הפועל בה . ראו : formalanalytischer Index Frankfurt am Main 1998 Gesammelte Studien II , Tubingen 1999 ; D . Lenhrd , Die Rabbinische Homilie : Ein A . Goldberg , Mystik und Theologie des rabbinischen Judentums : מעניין שדווקא מזווית ראייה זו ניגש לניתוח צורות אחדות של ספרות חז"ל מ' קדושין : The forms part of an audience . It was this difficulty that gave rise to the haggadic forms , each with statements in a spoken discourse do not make for sustained and steady interest on the was made difficult by the very mode of haggadic expression : discrete , independent Haggadah was the instruction and edification of the masses . But any extended discourse the fact that every haggadic statement was an independent entity . The purpose of of haggadic composition had a definite function . They overcame the difficulty posed by . obliged to work . ( M . Kadushin , The Rabbinic Mind , 3 edition , New York 1972 , p . 68 ) difficulties engendered by the materials with which the artist chooses , or with which he is and the materials which those form shape . An aesthetic form apparently overcomes the and add that some such relationship always exists between the forms developed by an art its own mannerof unifying otherwise independent statements . We may perhaps generalize ראו גם עמ' 112 שם . אך קדושין לא פיתח את הגישה הזאת הוא הסתפק באזכורה בלבד ולא גילה את האפשרויות הגלומות בה . ביקורת על דרכו הפורמליסטית של קדושין ראו : Kadushin Atlanta Georgia 1990 , pp . 51-52 , 58-59 Ochs ( ed . ) , Understanding the Rabbinic Mind : Essays on the Hermeneutics of Max "Kadushin ' s study of Midrash : Value Concepts and Their Literary Embodiment " , in P . R . D . Sarason ,

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help