sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

להעברת מסרים ואידיאולוגיות גם לילדים וגם למבוגרים . חינוך אידיאולוגי שמצא את ביטויו תחילה במאמרים אקדמיים ומניפסטים שפנו לקהל אזוטרי של מבוגרים בלבד , לא זכה להד חזק דיו , ולחלק מן החוקרים נסתבר כי ז'אנר המעשייה , שהוא קליט , ועשוי להתאים לכל קהל באשר הוא עשוי להצליח במה שהמאמרים והמניפסטים לא הצליחו דיים . מכאן ניתן להבין את "תיקוני הגרסאות" והעיבודים החדשים , אשר במרכזם , למשל , תיקון החשיבה המעוותת , המעמידה באופן סטריאוטיפי את תפקידי המינים , את תיקוני לשון המעשייה וכן את בניית הדמויות בז'אנר המעשייה . התנועה הפמיניסטית שהחלה פועלת בנמרצות גדולה בשנות ה 60 במאה העשרים בארה"ב , העמידה במרכז מעייניה את שינוי היחס לנשים בחברה המערבית הגברית והכוחנית . תנועה זו רואה את המעשייה המסורתית כאמצעי סוציאליזציה , האשם לא מעט בבניית הסטריאוטיפ של "גברים" : "ונשים " נשים רבות אומרות בבגרותן כי הן מרגישות שהמעשיות ששמעו בילדותן השפיעו על השקפת עולמן , ועל האופן שבו הן תופסות את תפקידי המינים" Dawiing 1981 ) בתוך שמעיה . ( 1998 על פי הגישה של דאולינג ביטאו המעשיות תפקידי מינים סקסיסטיים , והציגו דמויות סטריאוטיפיות של נשים יפות , פסיביות , וכנועות , מול גברים אמיצים , חכמים ואסרטיביים . הגברים חולמים על הצלת נערות יפהפיות המצויות במצוקה , שאינן יוזמות דבר על מנת לצאת ממצב זה , ולעומת זאת הנשים חולמות על נסיך יפה תואר אשר יוציא אותן מן המצוקה שבה הן שרויות . ( Zipes 1986 ) המעשייה מעבירה מסרים חברתיים לגברים : תחרותיות , רציונליות , וכוחניות , ואילו הנשים לומדות להיות צייתניות , רגשניות , והן בעלות דימוי עצמי נמוך המבטל כל צורך ורצון עצמי . הביקורת הפמיניסטית אינה סבורה שז'אנר המעשייה אחראי באופן בלעדי ליצירת הסטריאוטיפיות ביחס למינים או לחלוקה הבלתי שוויונית כל כך בתפקידי המינים , אך אין ספק בלב החוקרים כי במקום שבו קיימת מערכת ערכים חברתית סקסיסטית — המעשיות מחזקות את הדפוסים האלה . גישה זו מאמינה כי לנשים , כמו לגברים , אין "מהות" מולדת במובן של צורות חשיבה או התנהגויות . נשים וגברים מתחילים את חייהם כ"לוח , "חלק והשוני בהתנהגות הנו תוצאה של חינוך ותהליכי סוציאליזציה המקובלים בחברה נתונה . וכדברי ג . רפופורט : ( 1995 ) "נחיתותה ההיסטורית של האישה נובעת מתנאים בולמים ולא מן הטבע " . הביקורת הפמיניסטית , שהחלה דרכה בביקורת העולם הגברי , הרוצה לשמר את מעמד האישה הנחות באמצעות המעשייה , המשיכה דרכה לכיוונים אחרים ושונים , כאשר המעשייה עדיין עומדת כמראה המשקפת את מצבן של הנשים בחברה . אך בעוד הזרם הראשוני ראה את האישה כקורבן של העולם הגברי הכוחני , החלו אחרים לראות את האישה כמי שאשמה בעצמה במצב הקיומי שבו היא מצויה , שכן היא בוחרת ( במודע או שלא במודע ) במעמד האישה החלשה החוסה בצלו של הבעל , "נסיך . "החלומות אישה זו , שאיננה רוצה לקחת שום אחריות ו"נותנת את המפתח" לחייה לגבר , מוותרת על שוויון הזכויות המגיע לה כאדם , ובוחרת במודע שלא להגיע למצב

הקיבוץ המאוחד

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help