sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הייתה לשמר את הסיפור העממי . עם העלאתו של הסיפור העממי על הכתב , הוא מנציח דרך סיפר מסוימת , ערכים ונורמות של תקופה מסוימת , ואינו יכול להתאים את עצמו עוד לקהלי יער שונים . הפונקציה של סיפור העם ככלי היכרות וכלי להעברת מסרים , לא נשתנתה עם המעבר למעשייה המודפסת , אבל הסופרים הצרפתים כמו שארל פרו ( C . Perrault 1697 ) הנציחו ומיסדו את המעשיות והפכו אותן לכלי חברתי שדרכו הועברו קודים התנהגותיים מסוימים , שהתאימו לחברה הגבוהה בסלונים הספרותיים , ולאו דווקא לקהל האיכרים הרעב שסיפר אותם קודם לכן . עלי יסיף ( יסיף ( 1994 הוסיף , כי סיפור עממי חייב להיות כוה שהוכח כי הוא הופיע בחברה נתונה שוב ושוב , ובכל פעם בעיצוב מחודש . יסיף הוסיף ויצר את המושג "הקיום המרובה" , ( Multiple Existence ) שעל פיו סיפור העם הופיע בנוסחאות שונות בקרב קבוצה חברתית נתונה , או בין קבוצות חברתיות שונות . יסיף טען כי הקריטריון של " העברה מדור לדור" אינו ניתן בהכרח להוכחה בעור "קיום מרובה" הוא נתון המאפשר מחקר מדעי . מכל מקום , ברור כי ז'אנר המעשייה , המקובל במאה וחמישים השנים האחרונות כז'אנר מרכזי בספרות הילדים - החל את דרכו במעשיות למבוגרים , ונמשך כך אלפי שנים . מבוגרים סיפרו את המעשיות למבוגרים והעבירו את הסיפורים מאב לבן , וממספר עממי אחד למספר אחר . רק עם היווצרות ספרות הילדים , לפני כמאתיים שנה לערך , הוסב הז'אנר לילדים , ומאז הוא החל "להישפט" בקריטריונים נוספים ואחרים מאלה שאפיינו את חקר המעשייה כספרות עממית . הנימוק מדוע הוסבה וסוגלה הספרות העממית בכלל ( משלים , אגדות וכדומה ) והמעשייה בפרט לילדים , עולה באופנים שונים גם על ידי אנשי פולקלור וגם על ידי אנשי חינוך . עליזה שנהר ( 1982 ) ואחרים מציגים את המכנים המשותפים בין הספרות העממית לספרות הילדים . יסודות משותפים אלה הם גם תימטיים וגם צורניים : מבנה העלילה החד קווי , הבלתי מורכב , הדמויות המאופיינות כחד ממדיות , "טובות" או , "רעות" החזרות המרובות ועוד יותר , הדרמטיזציה הנוצרת באמצעות הדיבור הישיר ( או דו השיח , ( והמערכת המוטיבית , המשתמשת הרבה במוטיב של החלש המנצח המלטפת את n , "אני"ה , ego של הילד החלש , המצוי בעולם אלים ובלתי מובן . זוהר שביט ( שביט , ( 1996 תוך השוואת גרסאות שונות של סיפור "כיפה , "אדומה מראה כי רק לאחר התגבשות "מושג הילד" בתרבות ( במאה ה , ( 17 החלה להיווצר החלוקה הדיכוטומית בין עולם הילדים לעולם המבוגרים , חלוקה שלא הייתה קיימת קודם לכן . חשיבה דיכוטומית זו הביאה לכתיבת ספרות מיוחדת לילדים , ספרות שלא יכלה להיות קיימת לפני היווצרות המושג . "ילדות" שביט מציגה שלבים בהתפתחות מושג הילדות והילד , כשלפני היווצרות המושג ראו בילד "מבוגר , "קטן בהמשך ראו בו מקור לשעשועים , ורק מאוחר יותר החלו לראות בו יצור עצמאי , בעל צרכים מיוחדים לו , כילד , שהמבוגר הוא האחראי לחינוכו , וככלי מחנך השתמשו גם בסיפורי המעשיות . המאה העשרים , וכן תחילת המאה העשרים ואחת , מצאו את המעשייה כ"קולב מתאים"

הקיבוץ המאוחד

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help