sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

על פי התכנית הסטנדרטית של "טיפוסי המעשייה" שפותחה על ידי תומפסון . במחקר כזה מושם הדגש על תיעוד קפדני של נסיבות סיפור המעשייה , רקעו של המספר , ומידת " זיהומה" על ידי מקורות כתובים ( דרנטון . ( 1984 מחקר מרתק ברוח הגישה ההיסטורית הוא מחקרו של בארי צימרמן על "שמלת השבת של , "לה'חנה מאת יצחק דמיאל שוויגר . צימרמן מראה כיצד משתקפת בסיפור זה , באופן מוסווה , השקפת עולמם של חלוצי העלייה השלישית בארץ , עם האתוס הציוני שלהם מחד גיסא , ועם געגועיהם אל הדת היהודית והעיירה הגלותית מאידך גיסא . ברקע לסיפורו של שוויגר עומדת המעשייה "הכוכבים אשר היו לדינרי , "זהב מאוסף האחים גרים , אולם שוויגר "ייהד" את המעשייה , ושיקע בה באופן סמוי את מצוקותיהם של היהודים — החלוצים , בני העלייה השלישית , שגופם בישראל , ארץ התקוות , ארץ שהחליפה את העולם הדתי בערכים ציוניים מעשיים , חדשים , אולם הערכים לא סיפקו מבחינה רוחנית את היהודים החלוצים האלה הכמהים למנהגים , לאמונה ולמסתוריות שבדת , עליה נאלצו לוותר עם בואם כחלוצים לארץ . חנה'לה , על פי צימרמן משקפת את דמות החלוץ "האנוס" בעלייה השלישית , הנאלץ להעמיד פנים של מאושר , כשבפועל הוא רחוק מלהיות כזה . אנשי פולקלור , המיוצגים בספר זה על ידי מחקרו של יואל פרץ , ניסו למצוא את שורשיה , ואת הגרסה הבראשיתית ( האב טיפוס ) של המעשייה , את דרך הסיגול ( אויקוטיפיזציה ) של הסיפור למקום , לזמן ולמספר של אותה מעשייה , או לחילופין , הם ניסו לאפיין ולמצוא את המכנה המשותף לכל הקורפוס של "הספרות העממית" — אם בהיבט צורני , ואם בהיבט תוכני . שיטות המחקר המגוונות של חוקרי הפולקלור שינו כיוונים ודרכים , אך המשותף למחקר הפולקלוריםטי על כל הסתעפויותיו הוא בדיקת הסיפור העממי הלוקאלי מול הדפוס האוניברסלי שלו מחד גיסא , ובחינת החידוש שבסיפור ( האלתור של המספר הבודד ) ביחס לאופי המסורתי שלו , מאידך גיסא . חוקר הפולקלור דב נוי העמיד שלושה תנאים הכרחיים על מנת לסווג יצירה כשייכת לספרות העממית : הסיפור סופר בעל פה , על ידי , "מסרן" לקהל שהאזין לסיפור . היצירה הועברה מדור לדור , לפחות במשך שני דורות . מסירת היצירה נעשתה על ידי דמויות שונות בחברה , והן גם היו אלה שניסו לשמר אותה . הדגש של נוי הוא על כך , שהסיפור הועבר בעל פה . קיימת בהגדרה שלו הדגשה על היסוד האוראלי והשמיעתי כמרכזי בסיפור הקרוי "סיפור . "עם עם זאת , קובע נוי , שבשנים האחרונות החלו חוקרי הספרות העממית להבחין בשני מסלולים של סיפורים : המסלול הראשון הוא הסיפור שבעל פה , שבו כל מספר "יוצר" סיפור חדש , על ידי בחירת סגנון אישי , העברת מנהגים , ערכים ונורמות התנהגות , המשקפים את החברה שבה הוא חי ובהם הוא מאמין , תוך התאמה שונה ואחרת לקהל נמענים שונה . המסלול השני החל להיווצר , כנראה , בסביבות המאה ה 15 ( בעקבות התרחבות ידיעת הקריאה והכתיבה , וכן בשל המצאת הדפוס . ( זהו סיפור המועלה על הכתב , שמטרתו העיקרית

הקיבוץ המאוחד

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help