sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

במסגרת ספר זה תוצג התיאוריה הפסיכואנליטית על כל הסתעפויותיה , למן מאמריו של יוצר השיטה , זיגמונד פרויד , דרך אריך פרום , ברונו בטלהיים ואחרים — במחקרו המקיף של אורי זילברשייד , המוסיף אף פרשנויות משלו , ברוח התיאוריה . הגישה האנתרופוסופיה מתייחסת גם היא למילים כסמל , אך לא כסמלים פאליים , בנוסח הגישה הפסיכואנליטית , אלא כמילים המפעילות תמונות בראשית , לפני שהשיפוט הלוגי והרציונליזם השתלטו על מערכת החשיבה . בניגוד לחסידי הפירוש הפסיכואנליטי , שבו דימויי המעשייה הופכים לסמלים של התת מודע — טוענים האנתרופוסופים כי ההתבוננות במעשייה היא , "על מודעת" והיא מתחילה במקום שבו האדם יכול להשתחרר מן המושגים השחוקים ומן החשיבה הרציונלית הכבולה . הקריאה ברוח האנתרופוסופיה היא תמונתית — יש בה מן ההתבוננות בתמונות שנחוו , לא כאלה שנחשבו בהיגיון . תמונות אלה מקורן בבתי המדרש ובאתרי המיסטריות של העולם העתיק . על מנת לחדור למהותה של המעשייה יש להבין את המסרים שנושאות אותן תמונות . מאייר ( Meyer 1988 ) טוען , כי עד שלהי ימי הביניים דרך המחשבה של בני האדם הייתה ראשונית , תמונתית , ואינטואיטיבית . בסופם של ימי הביניים חל שינוי תודעתי באדם . החשיבה האינטלקטואלית , הרציונלית , הפכה שלטת , דבר שהביא לפריצה מדעית , אך בד בבד גרם לאיבוד הקשר הישיר והבלתי אמצעי עם הכוחות הפועלים בעולם . השפה הסימבולית , הנגזרת מעולמות הרוח , אינה מובנת עוד . כאשר האדם הראשון נתן שמות לחיות , לא היה זה עניין פרקטי בלבד . בעבר , ידיעת השם פירושה היה ידיעת הדבר עצמו , במהותו ובשלמותו . עם שינוי מצב התודעה , הפכה השפה אמצעי בלבד , כלי למסירת מידע של חשיבה רציונלית . החוקרים האנתרופוסופיים נצמדים לגרסת האחים גרים , האוגרת בתוכה ניסיון אנושי ודרך סיפור של שנים רבות . הם פונים אל החשיבה התמונתית — החווייתית ולא זו המושגת בחשיבה רציונלית . בספר מציגה כריסטיאנה לוי קריאה צמודה ומרתקת בארבע מעשיות גרים , בכלים של הגישה האנתרופוסופית . הגישה ההיסטורית רואה במעשיות "תעודות היסטוריות ותרבותיות המעידות על אורחותיהן של החברות שבהן צמחו ועל המנטליות שלהן . הן התפתחו במהלך מאות רבות של שנים ופנו לאפיקים שונים במסורות תרבותיות שונות . בהיותן רחוקות מלבטא את הפעולות הלא משתנות של ישותו הפנימית של האדם , הן מניחות דווקא שתכניות המנטליות עצמן השתנו" ( דרנטון . ( 1984 , החוקרים ברוח האסכולה ההיסטורית מתמקדים בשאלות מתי והיכן נכתבו המעשיות השונות , מהם שורשיהן , ומהן המשמעויות שלהן בהקשרים ההיסטוריים שבהם נכתבו . רוברט דרנטון קובע כי הגישה ההיסטורית מתמקדת בשתי דיסציפלינות : אנתרופולוגיה ופולקלור . האנתרופולוגים מנסים למצוא את הדרך שבה מתאים המספר נושא מסוים לקהל שומעיו , כשייחודם של הזמן ושל המקום משתקפים בתוך סיפור המעשייה . המחקר האנתרופולוגי מתמקד בחיפוש אחר סגנונו התרבותי המיוחד של המספר , כשזה מבטא אתוס מסוים ואת השקפת העולם של המספר . הגישה הפולקלוריסטית , על פי דרנטון , מתמקדת בליקוט של מעשיות והשוואה ביניהן

הקיבוץ המאוחד

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help