sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מירי ברק מבוא : צלילה למעמקי המעשייה ז'אנר המעשייה הוא מן הז'אנרים הקדומים ביותר בתולדות התרבות בכלל ובתולדות ספרות הילדים בפרט . אין כמעט אדם שסיפורי , "סינדרלה" "כיפה אדומה" או , "שלגייה" אינם שזורים בעולם האסוציאציות שלו . ז'אנר זה , שחצה גבולות וזמן , נטמע בדמם של ילדים ומבוגרים כאחד , ומשמש לשומעים ולמספרים , כאז כן היום , נחמה ברגעי מצוקה וצער . תיאור המצוקות של הגיבור מחד גיסא והפתרון הריאליסטי או הפנטסטי מאידך גיסא , שימשו וממשיכים להעניק לשומע , נחמה בהווה , תקווה לעתיד ואמונה ביכולותיו להתגבר על צרות ומצוקות . במחקר המעשייה ותיאורה נשאלה השאלה , האם צריך להשמיע לילדים את קטעי האימה והאכזריות המוצגים בז'אנר הזה . על כך משיב הפסיכואנליטיקן ברונו בטלהיים , כי דווקא התיאורים המפחידים , המצויים במעשיות , מסייעים לילד השומע להתגבר על הפחדים המקננים בו מרגע היוולדו , והילד השומע משליך את פחדיו אלה על הדמויות האכזריות בסיפור , ועם הניצחון עליהן הוא מתמודד עם הקושי ומנצח את הפחדים Bettelheim 1975 ) , B עברית : . ( 1987 ברונו בטלהיים טוען ( שם , ( כי ז'אנר המעשייה הוא סוג ספרותי כמעט יחידאי , המטפל בבעיות קיומיות של כל בני האדם באשר הם , ומכאן ניתן להסביר את השתמרותו ארוכת הימים של הז'אנר . כמו פסיכואנליטיקנים אחרים , סרק בטלהיים מדגם מייצג מן המעשיות , ליקט מתוכן סמלים חבויים , המייצגים מנגנונים נפשיים , המופיעים במוטיבים תת מודעיים , והראה כיצד אלה משמשים ביטוי לעולם נפשי , העומד מעל למקום ולזמן , ומשותף לכל בני האדם באשר הם . כך למשל טוען בטלהיים , כי "סיפור יוסף ואחיו" המקראי הוא סיפור "סינדרלה" בנוסחתו העברית , כשבמרכזו מוטיב קנאת אחים והתעללות בחלש , וסופו בניצחון החלש על החזקים ממנו . יש בו היסוד של ההיזרקות לבור על ידי האחים וההגעה למצב המושפל ביותר , לעומת הסיום , שבו עולה החלש לגדולה . רק כך , טוען בטלהיים , ניתן להסביר את קיומו והשתמרותו של אותו גרעין מעשייתי בתרבויות השונות במשך שנים כה רבות . טיעוניו של בטלהיים , הרואה במעשייה ז'אנר יחידאי המטפל בבעיות קיומיות אמיתיות , המשותפות לכל בני האדם מחד גיסא , והיכולת של אותם סיפורים להעניק תקווה לעתיד , גם למי שמצוי במצוקה קיומית קשה ביותר , מאידך גיסא , החזירו את המעשייה ל"שולחן , "המחקר אף כי מעולם לא נעלמו המעשיות מן התרבות ; וגם כאשר קמו לז'אנר מבקרים שאסרו ברמה זו או אחרת את סיפורי המעשיות הללו ( ובמיוחד לילדים ) — הם סופרו על ידי משרתות ואומנות לילדים , ועל ידי מספרי סיפורים , "מסרנים"ו לקהל ההטרוגני של מבוגרים וילדים כאחד .

הקיבוץ המאוחד

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help