sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

עם הספר “ שמשון הלך אחר עיניו לפיכך ניקרו פלשתים את . ”עיניו באמירה קשה וקולעת זו סיכמו כמה מן החכמים את פרשת שמשון . ביקורת קשה עולה מהמשפט שלפנינו על אישיותו של שמשון ועל אורחות חייו . תורת הגמול המקראית , שעובדה בפיהם ובידיהם של חז”ל למשנת “ מידה כנגד , ”מידה משתקפת על פי משפט זה בעלילות שמשון ובייחוד בפרק האחרון והטרגי של חייו . אלא שבכך לא די והעניין אינו כה פשוט . דמותו של שמשון במקרא ופרשיות חייו ומותו הן מורכבות הרבה יותר , והדבר גלוי לעיני כל הקורא את פרשת שמשון בספר שופטים . מורכבות זו הלכה והתפתחה בדרך הארוכה שבין הספר הקדום לבין עולמם הרוחני של חז”ל . חכמי ישראל שחיו ופעלו במשך כחמש מאות שנה , למן הדורות האחרונים של ימי הבית השני ועד אחר חתימת התלמוד , הרבו להפוך בדמויות המקרא ובעלילותיהם . שמשון , לא נמנה אמנם על השורה הראשונה של אישי המקרא וגם בהגותם ובדבריהם של חכמים אין הוא תופס מקום בראש , עם זאת נאמרו ונכתבו בספרות חז”ל דברים לא מעטים על האיש , על המוצאות אותו ועל המשמעות הרעיונית , הערכית והספרותית של כל אלה . אלא שהדברים אינם גלויים לכול ואינם קלים להבנה , לבטח לא למי שספרות חז”ל אינה לחם חוקו . ואף אלה שספרות זו קרובה ללבם והם מסוגלים לקוראה ולהבין את הנאמר בה , אף הם יתקשו לעקוב אחר כל מה שנאמר באגדה על שמשון מאחר שהדברים מפוזרים ברחבי הספרות , אינם ערוכים על סדר המקראות ונתפרשו עד כה רק מעט מאוד בידיהם של מפרשים וחוקרים . את החלל הזה ממלא הספר שלפנינו . דברי חכמים הועלו כאן על הכתב , נערכו על סדר המקרא פסוק בפסוק ונוספו עליהם דברי טעם ודעת מידיה של ד”ר עירית אמינוף . כפי שכותבת המחברת בהקדמתה , קרוב הנושא אל לבה והיא עוסקת בו חליפות זה זמן רב . לדעתה שונה דמותו של שמשון בעיניהם של חכמים תכלית שינוי מזו העולה מן המקרא . נראה לי שבקביעה זו הרחיקה עירית לכת וכי בקווי היסוד של הדמות המרחק אינו כה גדול , ויותר משיש כאן שוני מהותי , פרשני

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help