sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מול אי יכולתו להבין את העולם ולתת לו פשר , מול ייסוריו , מול חוסר הצדק השורר במציאות . כדי להתמודד עם כל אלו הוא יוצר לו דתות שונות , שכולן ' מערכות סמלים' שמטרתן " להטביע בבני אדם הלכי רוח ומוטיבציות עזים , מעמקי חדור ומאריכי ימים , באמצעות ניסוח השקפות בדבר סדר העולם הכללי " ( שם , עמ' . ( 92 כאשר פסיכולוג יוצר תיאוריה טיפולית , ממשיך הטיעון הזה , הוא אינו יכול לחרוג מגבולות עולמו התרבותי והוא פשוט מנסח את ההגות המקובלת בתרבותו במונחים , 'מדעיים' אובייקטיביים לכאורה . הפסיכולוגיה המערבית , כמו כל מסורת פסיכולוגית אחרת , אינה יכולה להיות באמת אובייקטיבית , מנותקת מהשקפת עולמם של החוקרים ומהנחות היסוד של תרבותם . ואכן , לטענת מרדכי רוטנברג , רוב שיטות הפסיכותרפיה המקובלות התפתחו במסגרת המחשבה הנוצרית , המוצאת את שורש הרע ב'חטא , 'הקדמון שהאדם אינו יכול להימלט ממנו בכוחות עצמו . החטא מתקיים כמציאות בסיסית ועצמאית שאין לאדם יכולת להשפיע עליה או לתקנה . נובעת מכאן תפיסת עולם פסימיסטית , הרואה בהווה תוצאה בלתי נמנעת של חטאי העבר אליהם אנו כבולים . הטיעון התרבותי יאמר שנובעת מכאן מגבלה בסיסית המאפיינת את הפסיכולוגיה המערבית כולה . איך תוכל פסיכולוגיה כזו לסייע באמת לאנשים שגדלו במסורת תרבותית-רוחנית שונה , נאמר , כזו המאמינה ביכולתו של האדם להשפיע על גורלו ולתקן את עצמו באופן שורשי ועמוק ? האם מסורת תרפוייטית כזו לא תתעלם בהכרח מאפשרויות שונות של תיקון וסיוע נפשי ? יותר מזה . תרבויות אינן ישויות סטטיות נוקשות . התרבות המערבית שאנו חיים בה נמצאת היום בתהליכי שינוי עמוקים , הנובעים - יש להניח - מאי שביעות רצון עמוקה שרובנו חשים כלפי הנחות היסוד התרבותיות עליהן היא מושתתת . הפסיכולוגיה המערבית החלה את דרכה בניסיון להיות חלק בלתי נפרד מן המדע המערבי המקובל , שכולו אמונה בחוקי טבע מוחלטים ואובייקטיביים . עם הזמן החלה הפסיכולוגיה המערבית לטול חלק בתהליכי השינוי הכלליים העוברים על התרבות המערבית כולה . במסגרת זו החלה גם התעניינות רבה בגישות פסיכולוגיות ' לא . 'מערביות כבר בשנות 70-ה כתבו הול ולנדזי , בספרם הקלאסי על 'תיאוריות : 'באישיות

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help