sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

סוג מכשולים עלול לשבש את התהליכים האלה ? מובן שלא כל פסיכולוג מתעניין בשאלות כאלה . רוב הפסיכולוגים נוטים להתרכז במשימה המיידית העומדת לפניהם , והיא לעזור לפונה אליהם במצוקתו , תוך שימוש בכלים המחשבתיים שמספקת להם המסורת המקצועית אותה למדו . ובכל זאת , אם נעמיק ביסודותיו של הטיפול הפסיכולוגי , תמיד נמצא אותו בנוי על תפיסת עולם מוגדרת . ספר זה ינסה לערוך מעין ' שידוך' בין שתי מסורות של עזרה נפשית שהתפתחו בעולמות תרבותיים שונים מאוד , המאופיינים על ידי תפיסות עולם שונות , אפילו מנוגדות . הראשונה היא הפסיכולוגיה המערבית , הרואה בעצמה מדע אמפירי-פוזיטיביסטי המנותק מכל דעה קדומה שהיא - דתית או מוסרית . השנייה היא המסורת החסידית , שהיא דתית בשורשה , ובלשונו של גרשום שלום מהווה את " השלב האחרון של המיסטיקה היהודית . " האם ניתן לשלב בין השתיים , או שיש כאן עירוב מין בשאינו מינו ? אם הפסיכולוגיה היא אכן מדע אמפירי , הרי שהצירוף ' פסיכולוגיה יהודית' אינו אלא אוקסימורון , דוגמת 'ביולוגיה מוסלמית' או 'פיזיקה . 'נוצרית אלא שהמחשבה העדכנית נוטה לערער על המודל המדעי הפשטני . הערעור הראשון נובע מהטיעון התרבותי : כאשר הפסיכולוג מנסה להתמודד עם מצוקותיהם של מטופליו , עליו להיות מודע לכך שהמושגים התיאורטיים בהם הוא חושב , ממש כמו המושגים בהם משתמשים המטופלים כדי לתאר את חווייתם , הם חלק ממערכת סמלים תרבותית , המכילה תפיסת עולם מקיפה , שיש בה תובנות ייחודיות לגבי משמעות החיים , המצוקה , הניכור , הכישלון , והחשוב ביותר : דרך הישועה . נובע מכאן שאי אפשר להבין את הפרקטיקה הפסיכולוגית בלי להבין את הסביבה הרוחנית-תרבותית שבה היא מתרחשת . אנתרופולוגים והוגי דעות טוענים כי תפקידה הראשון של כל תרבות הוא להעניק לאדם מושגים שיסייעו לו להתמודד עם הרוע והכאב המציפים את עולמו . קליפורד גירץ , האנתפולוג החשוב , טוען כי תפקידן של הדתות השונות הוא לתת מענה ל " שלוש נקודות בהן הכאוס - הווה אומר , תוהו ובוהו של אירועים שאינם רק חסרי פשר אלא גם נמנעי פשר - מאיים לפרוץ אל תוך עולמו של האדם . " נקודות אלה הן , לדעתו : " גבול יכולתו האנליטית , גבול יכולת הסבל שלו וגבול תובנתו המוסרית . " כלומר : האדם עומד תוהה

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help