sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

רבו הרוחני של רצ”ה הוא האר”י הקדוש . רצ”ה מפרש את הזוהר בדרכו של האר”י , מתפלל על פי כוונות האר”י ופוסק להלכה ולמנהג על פי הזוהר והאר”י . על כן , הבנת דרכו של רצ”ה מלמדת אותנו פרק חשוב סביב שאלת התקבלותה של קבלת האר”י בתולדות החסידות . מעבר לכך , נעסוק בהבנת המתודולוגיה והרעיונות שבבסיס פירושו הלוריאני של ר’ צבי הירש מזידיטשוב , שבעקבותיו באו שני פירושים נוספים לזוהר - זה של אחיינו-תלמידו ר’ יצחק אייזיק מקומרנא וזה של ר’ אליעזר צבי , בנו של ר’ יצחק אייזיק . כל הפירושים הללו טרם נחקרו די הצורך , ואנו נבקש להוסיף את תרומתנו לעיון המתבקש . רצ”ה חי ופעל בגליציה של תחילת המאה , 19-ה שנחשבה באותו זמן למחוז בעל חשיבות משנית ביחס לאזורים שבהם התחוללו התהליכים המשמעותיים של אותה תקופה . אחד התיאורים של אותה עת רואה את גליציה כ- עולם פראי , מוזר , מגוון , גרוטסקי למדי ... כאן חיו פולנים , רותנים , ארמנים , רומנים , יהודים , קראים ורוסים . אנשי הממשל והאינטליגנציה היו , לפחות קצתם , אוסטרים . זו היתה , אל נכון , אנדרלמוסיה של אורחות חיים , של מלבושים ושל עדות שונות . גם יהודי גליציה סבלו שנים ארוכות מתדמית ירודה בעיני אחיהם . ה’גאליציאנער’ נחשב כאדם ערמומי , שאינו ישר ואינו מעורר כבוד . אולם , בו בזמן , התחוללו בגליציה מאבקים חשובים בין החסידים למשכילים , מאבקים שעצם קיומם מורה על התסיסה התרבותית שפיעמה שם , במקום שהפך מאוחר יותר לאחד ממרכזי הציונות החשובים שבאירופה . רצ”ה איננו דמות חסידית מן השורה הראשונה . רבים בינינו בקיאים בתולדותיהן ובתורתן של דמויות חסידיות רבות , החל מן הבעש”ט , המגיד ממזריטש ור’ אלימלך מליז’נסק , המשך באדמו”רי חב”ד ור’ נחמן מברסלב , ועד ר’ יהודה אריה לייב מגור ור’ יואל מסאטמר . מעטים יותר הגיע לאזניהם שמעו של רצ”ה . מעטים עוד יותר יכולים לאפיין את המיוחד שבדמותו ובהגותו . אף על פי כן , נראה כי דווקא הדמויות המשניות , המצויות וחיות באזורים בעלי חשיבות פחותה , יכולות להאיר תהליכים היסטוריים ורוחניים חשובים , אף מעבר לזמן , 7 מנדלסון , מאוריצי גוטליב , עמ’ . 15

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help