sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

אחר הקלטתה רב פעמית וכל אימת שנרצה נוכל לחזור לראות ולשמוע את הנאום או הדרשה . היא הפכה להיות למעשה כספר הכתוב שניתן לקרוא ולחזור ולקרוא בו . נואם טוב הוא זה אשר יכול למשוך את לב שומעיו בקולו , בהופעתו , בצורת הדיבור וכו' עד כדי כך שאין אנו שמים לב בכלל למסר הרעיוני או האחר שרצה הנואם להעביר . נואם מושך קהל הוא זה שמציג טוב ולא זה שמעביר רעיונות פילוסופים או אחרים עמוקים . אם נתאר לנו לרגע תקופת בחירות למשל , בדרך כלל אנו מכירים היטב את המסרים השונים של המועמדים השונים וכמעט שאינם מחדשים לנו מאומה . לעומת זאת אנו מעדיפים לשמוע נואם " מעניין " בגלל הרטוריקה שלו והגימיקים השונים בהם הוא משתמש בנאומו יותר מן הנואם " המשעמם " ויהיה החכם והמבריק ביותר . היות והנאום הוא גם סוג של בילוי הרי שאנו מעוניינים בבידור טוב ולא בבידור גרוע . לעומת זאת אם אנו רוצים ללמוד על רעיונותיו והלך מחשבתו של הדורש , על הגותו בכלל ועל נושאים ספציפיים בפרט קל לנו לקרוא את הכתוב ולעיין בו מאשר להאזין לדברי הדרשן . בקריאה אפשר לחזור ולקרוא משפט או קטע שלא מובן ולהעמיק בו עד שיתברר לחלוטין . לעומת זאת בהאזנה לנאמר חוסר ריכוז לרגע או חוסר הבנה של משפט או מספר משפטים שנאמרו יכולה לערער את הבנת כל הדרשה והמסר , כיוון שהדרשן אינו חוזר לבקשת הקהל אלא ממשיך בדרשתו ברציפות . ועוד , דרשן צריך להתאים דרשתו למאורעות הזמן ולכל מה שמתחולל בקרב אנשי קהילתו . דרשן שהכין דרשה מסוימת ופתאום קרה אירוע חשוב צריך בוודאי לשנות את דרשתו ולהתייחס לאירוע . שינויים אלו מצריכים מיומנות ריטורית גדולה . ואילו הכותב אינו צריך להתייחס למאורעות כיוון שכתיבתו מנותקת מן המאורעות . ויותר מכך , במקרים שהדרשה הכתובה מתבססת על דרשה שנאמרה בעל-פה בציבור , על הדרשן להוציא את הסימנים המיוחדים למאורע המסוים ולהפוך את הדרשה לכללית יותר , מנותקת מן הזמן ומן המקום . כך למשל אם דרשן דורש בנישואין של בני זוג הוא צריך להתייחס לבני הזוג ולמשפחותיהם . כאשר הוא בא לכתוב את הדרשה הזו בספר הוא בוודאי יעלים את הפרטים הביוגרפיים כדי להפוך את הדרשה כעומדת מעבר למקום ולזמן . בצורה כזו יוכלו דרשנים מאוחרים יותר בעתיד להשתמש בדרשה לצרכיהם במקומם ובזמנם . מה עוד שבני הזוג המוכרים לבני קהילתם אינם מוכרים מחוץ לקהילה ומחוץ למסגרת הזמן ולכן אין כל חשיבות לפרטים אלו מעבר למקומם וזמנם . בעיבוד הדרשה יחולו השינויים הנדרשים כדי להוציאה ממסגרת הזמן והמקום , וקרוב לוודאי שגם תורחב הדרשה בזמן הכתיבה כיד המחבר הטובה . שהרי עתה בזמן הכתיבה אינו מוגבל בזמן ואינו חושש מן האריכות כבזמן הדרשה בעל-פה .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help