sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

חוקרי ספרות הדרשות חלוקים בשאלת מטרתה הראשונית של ספרות זאת . האם המטרה הראשונית היתה המטרה העיונית , דהיינו כתיבה עיונית בעיקרה כאשר הפורמט של הכתיבה נבחר להיות פורמט הדרשה , או שהכתיבה העיונית היתה תוצר לואי של הכתיבה ולא מטרה עיקרית . אם כן מה היתה המטרה העיקרית ? מוסר ותוכחה ? לימוד ופרשנות המקרא ? או אולי מטרה אחרת כל שהיא . תשובה לשאלה זו תוכל להאיר גם על שאלה אחרת והיא מדוע חלק מן הספרים נדפסו בזמנם ואילו אחרים לא . מה הביא את המדפיסים ללחוץ על דרשן מסוים להדפיס את דרשותיו בספר , כפי שהדברים מובאים הן בהקדמתו של אלמושנינו לספרו " מאמץ כח , " והן בדברי הקדמתו של ר' יהודה אריה מודנה לספר דרשותיו " מדבר יהודה , " ואילו האחרים התקשו יותר להדפיס את ספריהם , והיו גם כאלה שספריהם לא נדפסו כלל . אנו גם מוצאים כי סוג מסוים של ספרים : ספרי שו " ת , ספרי דרשות ופרשנות המקרא נדפס יותר מסוג אחר של ספרים : ספרי הגות ופרשנות פילוסופית . יש ליתן את הדעת להגדרתה של ספרות הדרשות , דהיינו , על פי איזו קטגוריה אנו מגדירים את ספרות הדרשות . האם צורתם החיצונית היא המגדירה את הספרים האלה כספרות דרשות והאם ספרים כאלה שבניסוחם הראשון או שבסיסם היתה הדרשה ועכשיו קיבלו פורמט כתיבה אחר , הם עדיין שייכים לספרות הדרשות . או שמא פקעה השתייכותם לספרות הדרשות והם מוגדרים עתה כספרות אחרת כגון פרשנות , הגות , או מוסר . האם אפשר לכנות ספרות דרשות כמושג כולל לספרות ענפה שנכתבה בעברית בעיקר ואשר דנה מצד אחד במקרא ובפרשנותו , ומצד שני בנושאים מתחום המוסר . אחת השאלות המרכזיות שצריכה להישאל בהקשר זה היא מדוע מתאמץ מחבר לשוות לספרו צביון של ספר הגותי-עיוני ולא מותיר את הדרשות כפי שהן . מה השמיט או מה הוסיף על הבסיס הדרשני שהיה לו כדי לשוות לספרו את צורתו ההגותית או הפרשנית ? מטרתו של החיבור הוא לדון בשאלות שהועלו לעיל מתוך בחינת הספרים המוגדרים כספרי דרשות בניסיון לענות על שאלת מטרת כתיבת הספרות הזו , ומדוע נכתבו ספרים בסגנון זה של כתיבה דווקא . העובדה שספרות זו הועדפה על סוגי ספרות אחרת אומרת דורשני . מטרתה של ספרות זו היא לאפשר את הלימוד והעיון בדרך עקיפה , בדרך רגועה יותר ומאיימת פחות . העיון בספרות הגותית דורש הכנה וריכוז ורצון להיכנס לאותו תחום עיון ולהעמיק בו . ואילו דרך ספרות הדרשה אינה מאיימת , והדברים משולבים תוך כדי פרשנות המקרא ואינם מאיימים בהגדרתם כספרות פילוסופית או קבלית . גם תוכחות מוסר המשולבים בתוך הדרשה אינם דומים לספר מוסר המוקדש כולו לנושא זה , בין אם ספר מוסר כולל או המוקדש לנושא אחד או נושאים אחדים מכלל הנושאים הקשורים למוסר . התפתחות הטכניקה הפכה מאורעות שנועדו מלכתחילה להיות חד פעמים למאורעות רב פעמים . כך הופעה בציבור בנאום או דרשה שהיתה במקורה חד פעמית הפכה להיות 2 רגב , לימוד , עמ' . 105-81

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help