sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

הקדמה ספרות הדרשות תופסת מקום נכבד ומרכזי בספרות ישראל בימי הביניים , מבחינת כמותה ומבחינת איכותה . ספרות זאת אשר שורשיה עוד בעת העתיקה וממשיכה עד ימינו אנו , פשטה צורה ולבשה צורה אך מטרתה העיקרית והמוצהרת נשארה אחת , והיא לדרוש את המקרא . דרשה בניגוד לפרשנות אינה מתיימרת להביא בפני הקורא את משמעותו הגלויה של הטקסט המקראי אלא מנסה למצוא בטקסט המקראי הקנוני המקודש רלבנטיות לזמנו ומקומו של הדרשן . הדרשה משמשת לדרשן כבסיס להגותו הפילוסופית הקבלית או המוסרית ואף ימצא רמזים למאורעות הזמן בפסוקי המקרא , כפי יכולת כוח דמיונו וכישרון פרשנותו את פסוקי המקרא . מפאת פער הזמנים בין זמנו של הדרשן ובין זמננו אנו , אין אנו יכולים לדעת בצורה ברורה מה היתה צורת הדרשה בציבור בבית הכנסת או במקום כינוס אחר . כל מה שהגיע לידינו הוא הכתוב בלבד , אשר קרוב לוודאי גם אם בסיסו ותשתיתו היו בצורה כזו או אחרת הדרשה שבעל-פה הרי התוצר המוגמר ברוב המקרים רחוק מאוד מן המוצר ההתחלתי דהיינו הדרשה בפני קהל המאזינים . ניתן להניח במידה רבה של ודאות שהדרשן לא קרא את דרשתו מן הכתב וספק אם היה לו נוסח סופי של הדרשה לפני שנשא אותה בציבור . אם כך כיצד ניתן לשחזר את אופי הדרשה וצורתה בציבור ולעמוד על השוני שבינה ובין הדרשה הכתובה . מצד שני ברור גם כי הספרות הכתובה מצומצמת יחסית לדרשות שנדרשו בציבור . עדויות שונות של דרשנים מלמדים אותנו כי לדפוס הגיעו מבחר מבין הדרשות שהיו באמתחתו של הדרשן , ולא כולן . חישוב מהיר מראה כי דרשן שדרש בקהילתו בכל שבתות השנה או ברובן במשך שנים יפיק מספר רב של דרשות הרבה יותר מאותן שנדפסו בסופו של דבר בספר . הנחה זו מעוררת כמה שאלות : . 1 מדוע נדפסו דרשות אלה ולא אחרות ? . 2 האם הדרשות האחרות שלא נדפסו היו כתובות גם הן או שלא הגיעו לידי כתיבה מושלמת ? . 3 האם הדרשה הנדפסת היא הדרשה שנאמרה בציבור , או שהיא חיבור המורכב מכמה דרשות שעסקו באותו נושא או השייכות לאותה פרשת שבוע ? . 4 האם היו כותבי דרשות שלא דרשו בציבור , או שהתייאשו מן המאמץ והמתח של הופעה בציבור והחליטו שיתרכזו בכתיבת דרשות בלבד ? . 5 מתי נכתבו הדרשות ביחס לזמן אמירתן בציבור ? האם נכתבו לפני אמירתן בציבור או אחרי כן ? כיוון שזמנה העיקרי של הדרשה היה בשבת בוודאי עבר זמן בין האמירה

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help