sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הרגשית , שאין לה מושא חיצוני והיא משתנה ודינמית . הוגים שקדמו לרוסו , בעיקר במורשת האמפריציסטית , נדרשו לערוץ התקשורת התועלתי–דנוטטיבי וממנו גזרו את התפתחות הלשון והמחשבה האנושית . הפילוסוף אטיין בונו דה קונדיאק , ששכלל את המודל של לוק , חידד את הטיעון לגבי שלב המעבר מן האובייקט המוצבע הנוכח אל עבר הסימן המורה על האובייקט הנעדר ( המהווה את תשתית החשיבה הסימבולית הפרדיגמטית , ( אך הבין שגם טיעון זה לא יסביר את התגבשות המערך הלשוני התחבירי ( הסינטגמטי ) שבלעדיו לשון אנושית אינה קיימת . הוא הציע לפיכך מודל נוסף של התפתחות הלשון , מודל " שפות הפעולה" או התקשורת המחוותית . לפי קונדיאק , מקור השיח האנושי הוא במחוות כוללות — תנועות מורכבות המכוננות היגד שלם ( מעין גשטלטים , בלשון הפסיכולוגיה של המאה , ( 20-ה כגון " בוא הנה , "מהר המסתמן בתנועת ידיים מתכנסות בנמרצות אל עבר הדובר ; " לך מכאן , "מיד המסומנת על ידי תנועה של המביע ממנו והלאה . רוסו הבחין ביתרונות שבמודל סינתטי זה ואימץ אותו בצורה חלקית , אך הצביע גם על חסרונו הבולט : אין די בו כדי להסביר את המעבר המכריע מהתקשורת המחוותית אל התקשורת הקולית . מכאן הסיק רוסו את המקור הרגשי של הלשון : אילו רק צרכים חיצוניים הנחו את בני האדם בבקשם לתקשר זה עם זה , די היה להם בלשון הפעולה ; אולם לשון שכזאת לעולם לא הייתה מקרבת בין בני האדם ( פרק ב . ( ההיזקקות אל הקול , טען , מוכיחה כי לשונות הדיבור יסודן בהבעת הרגש , שרק היא עשויה הייתה לקרבם זה לזה . לא הרעב ולא הצמא אלא האהבה , השנאה , החמלה והכעס הם שחילצו מתוך גרונם את הקולות הראשונים . הפירות אינם חומקים מידינו ואפשר להיזון מהם ללא דיבור , ניתן לרדוף בדממה אחר הטרף שמבקשים לשבור בו את הרעב ; אך כדי לרגש לב צעיר , כדי להדוף מעלינו תוקפן בן–עוולה — הטבע שם בפינו טעמי דיבור , זעקות , גניחות : הרי לכם [ הדרך

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help