sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

שיש להפריד בין אמנויות המרחב לבין אמנויות הזמן בהקשר בחירת מושא החיקוי המועדף והטיפול בו ; שהתמונה או הפסל הנייחים , המעסיקים את חושינו לאורך זמן וללא שינוי , פועלים על תפיסתנו אחרת מן השירה או היצירה המוזיקלית שמרכיביהן מתחלפים ללא הרף . ההשלכות של הבחנה יסודית זו השתנו בהתאם לנורמות האסתטיות של האוחזים בה ; כך נמצא לסינג מדגיש את כפיפותן של נורמות אלה לאידיאל היופי הקלאסי , בעוד רוסו בחן אותן לאור השאלה של עוצמת פעולתן המוסרית על הנפש ( פרק א . ( בין כך ובין כך , שני ההוגים וההולכים בעקבותיהם נמצאו עוסקים בשאלת תרומת האמנויות לחיים הראויים — האישיים והפוליטיים גם יחד . מעבר לטיעון האסתטי , הבכורה שנתן לסינג לדרמה , העדיפות שייחס וינקלמן לפיסול ( וינקלמן היה המלומד שכנגדו יצא לסינג בלאוקואון בוויכוח על ערכי היופי הקלאסיים ) והקדימות שהעניק רוסו למדיום המוזיקלי היו פרי נטיות אישיות של מחבריהן — מחזאי , חוקר אמנות ומוזיקאי . רוסו החל את דרכו כמורה למוזיקה ומלחין ( בנוסף לפרנסתו כמכוון צ'מבלי ומעתיק תווים ;( העובדה שתפארתו לא הייתה על הדרך הזאת לא שינתה את מסירותו לקידומה של המוזיקה , לפי תפיסותיו , ולביסוס תשתיתה הרעיונית . כך נמצא שצירי המחשבה שלאורכם נע חיבור מסכם זה עוקבים , בין היתר , אחר שלבים מכוננים בהתפתחות המוזיקה — לא הארכאית , שתולדותיה לוטים בערפל , אלא של הזמן החדש , משמע הסוגות והסגנונות המוזיקליים שנוצרו במהלך המאות 17-ה — 18-וה כפי שהשתרגו במגמות כלליות יותר של התקופה . להלן נבחן שלבים אלה בהקשר של שלושה צירי מחשבה מרכזיים המניעים את מהלך הדיון בחיבור זה , ומצרפים מגמות " במאה 18-ה הגדולה" שבה רוסו פעל על פי אופני מחשבה והתבוננות של ימינו אנו : הציר האחד הוא קוגניטיבי–לשוני ועיקרו בירור היחס שבין הפיגורטיבי למילולי ; הציר השני — אפיסטמולוגי , ועיסוקו

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help