sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הנכסים התרבותיים של הציוויליזציה ולאפשרות שמה שנראה כשכלולה ( כגון לשונות לוגיות הבנויות כהלכה ) מהווה , ואף מעודד , את קלקולה . הכללתן של " האמנויות היפות" בתוך תפיסת המימזיס האריסטוטלית הייתה בזמנו של רוסו יסוד מוסד להפיכתן לתחום דעת נפרד מן המדעים , מן האומנויות המעשיות ומהקשרי לשון , חברה ופוליטיקה שבתוכם הן נתונות ואותם הן מאתגרות . אם התקשו ההוגים הצרפתים שלפני רוסו בשאלת הדגש על ה"מה" מול ה"איך" של החיקוי האמנותי , הרי במפעל שחברו לו גם הוגים גרמנים ובריטים הלך והתברר , בחלוף המאה , 18-ה שבמאמץ המימטי מעוררת האמנות תהליכי תפיסה שונים מאלה המתקיימים בתפיסה ה"מציאותית" הרגילה . האמנות מאפשרת קישור אינטנסיבי יותר בין חושים , לב ודעת , וככזאת היא מעצימה את הפעילות התודעתית האנושית . שאלת מ תר האמנות מן המדע נפתרה בתוך כך מאליה , שכן התחוור יותר ויותר שחיבור נתוני הדעת המפורשים והמדידים של המדע מפעיל הליכים קוגניטיביים שונים ביסודם מאלה שהאמנות מייצרת . דומה היה שהוויכוח ההיסטורי , שראשיתו במאה , 17-ה לגבי " עליונותם של העתיקים על המודרניים" הגיע בתוך כך להכרעתו העקרונית ( לפחות בצרפת : ( בעוד שהמדע המודרני עולה על העתיק באופן הניתן להוכחה באמצעות מושגיו האוטונומיים — כשכלול אופני המדידה , הניבוי וההכללה של התופעות שאותן הוא חוקר — הרי שאין כך הדבר ביחס לאמנות , המוגדרת לעולם בתוך מרחב הטרונומי שערכיו , צרכיו , ותפיסותיו משתנים מדור לדור ומחברה לחברה , ולאו דווקא לברכה . ההבחנה בין האמנויות לבין עצמן נעשתה בתוך כך מתבקשת , כשם שניעורה מחדש השאלה כיצד התודעה האסתטית משרתת תפיסה כללית יותר של החיים הראויים (•••••••••) . Eudaimonia ביחס להבחנה בין האמנויות התקבלה זה לא כבר הדעה , שנציגה הבולט היה גוטהולד אפרים לסינג הגרמני בחיבורו הנודע לאוקואון ,

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help