sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

את רובו ( פרקים א-יא ; כ , ( מצוי עיקרו של החיבור , או שמא בחלק ה"מוזיקולוגי" ( יב-יט ?( בין צמדי הניגודים שהוא מעמיד בחיבור : עתיק מול חדש , דרום מול צפון , וטבעי מול מוסכמתי ( קונוונציונלי ) — היכן יש למקם את מוקדי רעיונותיו ? עוד ניתן לשאול , האם יש בקביעותיו לגבי הראשית המיתולוגית של לשון פיגורטיבית ומוזיקה לשונית תוקף אסתטי , היסטורי או קוגניטיבי כלשהו ? וכן : מה מעמד הטענות המובעות בחיבור ביחס לקדימות ההיסטורית של הדיבור על פני הכתב , לעדיפות האסתטית של המוזיקה על פני הציור ולבכורת המלודיה ביחס להרמוניה ? ולבסוף , מה לכל אלה ולמפעל חייו הפילוסופי–פוליטי של רוסו , ואיך מצטיירים טיעוניו ברטרוספקטיבה היסטורית–תרבותית ? אף על פי שכל אחת מהסוגיות הנזכרות מתמקמת בציר דיון אחר , שמאז רוסו אף קנה לו שביתה דיסציפלינרית כזאת או אחרת , הקריאה שאציע בחיבור רואה את מרכז הכובד שלו במושג שטבע פרידריך שילר זמן לא רב לאחר פרסומה של מסה זו : " החינוך , "האסתטי דהיינו עירור ותגבור של יסודות חיוניים בתודעתם הפוליטית–מוסרית של האזרחים במדינה המודרנית , באמצעות החשיפה החווייתית לאמנויות ולדיבור הפואטי ולממדיהם הרגשיים–הבעתיים . רוסו מניח לשם כך כהנחת יסוד את ייחוד האמנויות בהשוואה לתחומי דעת אחרים ; בכך הוא הולך בעקבות אריסטו והאריסטוטלים של תקופתו . אגב בחינתם של אלה לאור אידיאלים פוליטיים מסוימים הוא נמצא משחזר במידת–מה תפיסות אפלטוניות . מכל מקום , גם אם נגלה שרבה הקינה במסה זו על עידנים שנגוזו וגני–עדן שנעלמו , הרי חציה מופנים קדימה יותר מאשר לאחור , ובעיקר לעבר הסוגיה : האם וכיצד ניתן לרפא תחלואים קיימים ולעודד את יצירתם של משאבים סמויים לשם כינון חברה נאורה , מוסרית וחיוניות יותר ? דומה שרוסו , יותר מרעיו ( ובני–הפלוגתא שלו ) ה"פילוסופים" הנאורים , היה ער , אם לא חרד ממש , לסכנת " שובם של ה •ַ , "רברים משמע לרעיעות

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help