sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

דבלין לחיסול שכונות העוני והקמת בתי מגורים נאותים לדייריהן . עמדתו פגעה באינטרסים של יהודים עשירים בקהילתו , בעלי הבתים בשכונות העוני , וכשהללו התקיפוהו לא נרתע ועמד על זכותו כרב לפעול באורח עצמאי וללא משוא פנים , בהתאם להכרתו הדתית והמוסרית . בחירתו לרב הראשי לישראל בתרצ"ה ביקר לראשונה בארץ ישראל תוך רצון עז להשתקע בה . בביקורו בא במגע עם גדולי הרבנים בארץ ועורר התפעלותם . הראי"ה קוק קרא עליו : "אין דוגמתו" ורבי איסר זלמן מלצר הגדירו כ"ספר תורה . "חי התיישבותו בארץ לא איחרה לבוא . עוד באותה שנה נפטר הרב קוק , והרב הרצוג נבחר כרב ראשי לארץ ישראל ועלה לשבת בירושלים ( תרצ " ז . ( תאריו האקדמיים שימשו סלע מחלוקת בין מתנגדים ומצדדים קודם בחירתו , שהפיצו עלונים וחוברות . המתנגדים דיברו על "התואר דוקטור המאפיל על התואר רב" וראו בכך "תקדים . "מסוכן המצדדים העמידו , כמובן , על נס את גדולתו בתורה ומעשיו הברוכים באירלנד . אולם גם אלה האחרונים לא שיערו אילו תמורות גורליות תחולנה בעולם , ביהדות ובארץ ישראל בתקופת השנים הבאות , ואילו מבחנים נכונו לרב הראשי בישראל בעקבותיהן , מבחנים שהצדיקו את הבחירה למעלה מן הצפוי . בכח אישיותו המרגעת כרודף שלום ומונע מחלוקת , בפשטות הליכותיו וצניעותו , הצליח לרכוש לעצמו כבר בימי כהונתו הראשונים הערכה והוקרה כללית בציבור הדתי והחילוני כאחד . בצד הדאגה לביצור הרבנות , להאדרת לימוד התורה , להרחבת סמכותם של בתי הדין הרבניים ולהרמת קרנם של מוסדות התורה והדת מילא תפקידים מדיניים ראשונים במעלה . הוא קשר קשרים עם השלטונות הבריטיים שהגו לו כבוד והערכה עמוקה , ולא היסס לנצל קשריו אלה לטובת הכלל והפרט מישראל , לעזור לנרדפי השלטון המנדטורי ומקופחיו מצד אחד ולהביא את דברה וזעקתה של כנסת ישראל כולה מאידך . להשלמת דמותו הציבורית סייע לא מעט ביתו , אשר הלך וקיבל אופי חברתי וייצוגי מיוחד , מקום שעסקי ציבור ויחיד נחתכים בו . "בית הרב" הפך מוסד בפני עצמו , כתובת לנזקקי סעד חומרי והגנה משפטית , וטרקלין לרבי-עולם , מקום מפגש לשיחות מדיניות ובית ועד לתלמידי חכמים , מרכז

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help