sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ההתעלמות מתמורות מהירות אלו וחוסר הנכונות לסגל את הפעילות הפנימית למתרחש בסביבה החיצונית בזמן תגובה קצר , הן הרות אסון לארגונים מכל סוג שהוא . אחד הגורמים הקריטיים יותר הפוגעים בכושרו של הארגון להסתגל לתמורות חיצוניות הוא ההתנגדות לשינוי . לא זו בלבד שההתנגדות מונעת את השינוי ופוגעת בהשגת היעדים שלצורך השגתם נועד השינוי , אלא היא מלווה לא אחת גם בפגיעה קשה במערכת יחסי העבודה . מכאן ברור מרוע חשוב להבין את הגורמים המצמיחים התנגדות , ועד כמה חיוני למצוא דרכים להתגבר עליה . הסברים לרתיעה משינוי והצעת דרכים להתמודד עמה יהיו אפוא הצירים המרכזיים שסביבם ייסוב הספר . גם אם הדיון מתמקד בשינויים ארגוניים , אי אפשר שלא לגעת , ולו גם בקיצור , בהתנגדות לשינויים גם בהקשרים אחרים . הבסיס התאורטי המאפשר להבין את ההתנגדות לשינויים ארגוניים הוא גם הבסיס המאפשר להבין התנגדות בתחומים אחרים . אנסה אפוא להאיר גם את הקשיים להנהיג שינויים במסגרת טיפולית וחינוכית , וכן את קשיי ההסתגלות למעברים ( transitions ) שכולנו חווים , איש איש במסלול חייו . כבר בספר הספרים שלנו אנו נתקלים לראשונה בהתנגדות לשינויים . שתי תופעות מופיעות בסמיכות רבה זו לזו : התנגדותו של פרעה מלך מצרים להוציא את בני ישראל לחירות , והתנגדותם של בני ישראל לשינוי — לשחרורם — לאחר שהתרחש . לאחר כל מכה הניחתת על מצרים מבטיח פרעה "ואשלחה אתכם ולא תסיפון לעמד ( שמות ט , . ( 28 אבל לאחר שמוסרת המכה והחיים חוזרים למסלולם , שבה ומתעוררת ההתנגדות — "ולא אבה לשלחם" ( שמות י , . ( 27 הכתוב מציין כי ה' חיזק את לב פרעה ועל כן הוא סירב לשנות את החלטותיו . אבל אולי "חיזוק הלב" הזה אינו אלא הנטייה להתנגד לשינוי שנטע בורא העולם בלבם של כל יצירי כפיו . רק לאחר המכה העשירית , מכת הבכורות הכבדה מכולן , כשקמה "צעקה גדלה במצרים כי אין בית אשר אין שם מת" ( שמות יב , , ( 30 ניאות פרעה לשנות את עמדתו ולשלח את ישראל לחופשי . גם התנגדות קשוחה נשברת אל מול מחיר כבד שאין לעמוד בו עוד . לא רק השליט ומקבל ההחלטות מתנגד לשינוי . גם הנתונים למרותו והנאנקים תחת עול השעבוד אינם ששים לקראת שינוי בקלות , ואפילו יהיה בו כדי לגאול אותם מן העול ומן הסבל . אף על פי שבמצרים סבלו ישראל סבל רב — "ויאנחו בני ישראל מן העבדה ויזעקו , ותעל שועתם אל האלהים מן העבדה" ( שמות ב , , ( 23 חיזקו הקשיים שנתקלו בהם לאחר השחרור את רצונם לחזור למצב הקודם , הנתפס עתה בנוסטלגיה כטוב ויפה ויאמרו" . אליהם בני ישראל ו מי יתן מותנו ביד ה' בארץ מצרים , בשבתנו על סיר הבשר , באכלנו לשבע , כי הוצאתם אתנו אל המדבר הזה

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help