sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא במהלכה של עבודת ייעוץ לאחת החברות , זיהיתי בשלב האבחון הארגוני כמה אי התאמות בין התפיסה הניהולית המוצהרת , שהדגישה אוטונומיה , פתיחות ושיתוף , ובין הנורמה השלטת שהתאפיינה בריכוזיות , בחוסר התחשבות ובמחסומים בתקשורת בין העובדים להנהלה . ממצאים אלו הוצגו לפני הנהלת החברה , שיזמה את עריכת האבחון , ולפני מנהלים ועובדים בכירים אחרים , ונתקבלו בעניין רב ובדרך כלל בהסכמה . המנהלים הראו מידה רבה של רצון לעשות מעשה , לשנות ולהביא למצב שבו תעלה התרבות הארגונית המצויה בקנה אחד עם התרבות הארגונית הרצויה . בעקבות הפגישות הוקמו ועדות , הושקעו שעות רבות של מחשבה ושל דיונים , הועלו הצעות ענייניות ונשכרו שירותי ייעוץ של עוד גופים . והנה חלף פרק זמן ארוך , ודבר לא זז . החלטות שנתקבלו לא יושמו , ולא התחולל כל שינוי של ממש . מה קרה כאן ? כיצד ייתכן שארגון שהכיר בצורך בשינויים ויזם פעילות להחלתם , אינו מצליח לממשם ? נראה שתופעה שכיחה זו אינה אלא התנגדות לשינוי , שהיא טבעית לכל אדם ובכל מסגרת . למרות הרצון הכן לשנות ועל אף ההכרה בצורך בשינוי , פועלים כוחות אחרים , חזקים יותר , המשמרים המשכיות ויציבות והעומדים מול לחצי השינוי ובולמים אותם . כוחות אלו נתפסים בטבעיים וכמושרשים בהוויה האנושית . הרצון לשמור על הקיים ולהמשיך את מה שהיה , רווח במערכות חיים רבות ומאפיין את מרבית בני האדם . הסכמה כללית לטענה זו משתקפת גם בספרות המקצועית הפסיכולוגית , הסוציולוגית והניהולית . בניתוחים של תהליכי שינוי , המושג 'התנגדות לשינוי' הוא בן בית טבעי ולא אורח מזדמן או לא קרוא . לפעמים נדמה כי יש נטייה להשתמש בו כדאוס אקס מכינה , להסביר ולתרץ באמצעותו כל קושי או כישלון בהנהגת שינויים . אף על פי שהתנגדות לשינוי שכיחה כל כך ומוכרת , היא מעוררת תהייה רבה : מדוע כה קשה לקבל שינויים ? התהייה גדולה שבעתיים כשברור על פי אמות מידה אובייקטיוויות , שמדובר בשינוי חיובי ומועיל . עם תהייה זו מתמודד ספר זה . העיסוק בה רלוונטי ומעניין בעיקר בעשורים האחרונים , בשל השינויים התכופים והמהירים המתרחשים בכל מערכות החיים בפרק זמן זה . בני האדם נתונים כיום

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help