sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

ה . שבת הארץ ~ שמיטה המאפיין הבולט במחזור שבע השנים בתורה הוא הבחנת שש שנות עבודת הארץ מהשנה השביעית , בה נתבע העם לנוח מעבודת הארץ , לשמוט שדותיה ולהותיר את יבולה לנזקקים : אדם וחיה . וראה : ... " כי תבאו אל הארץ אשר אני נתן לכם ושבתה הארץ שבת : 'ה-ל שש שנים תזרע שדך ושש שנים תזמר כרמך ואספת את תבואתה : ובשנה השביעת שבת שבתון יהיה לארץ שבת ל-ה' שדך לא תזרע וכרמך לא תזמר : את ספיח קצירך לא תקצור ואת ענבי נזירך לא תבצר שנת שבתון יהיה לארץ : והיתה שבת הארץ לכם לאכלה לך ולעבדך ולאמתך ולשכירך ולתושבך הגרים עמך : ולבהמתך ולחיה אשר בארצך תהיה כל תבואתה לאכל } " ... ויקרא כה , ב-ז . השווה : שמות כג , י-יא . { הבחנת שש שנות עבודת הארץ מהשנה השביעית , והחזרה להדגשה בציטט על השורש ש-ב-ת בתיאור ייחוד השנה השביעית ~ שנת השמטה מבליטים את הקבלת מחזור שבע השנים למחזור שבעת הימים . כעולה מראש הציטט מוגבלת עשיית מצוות שנת שבת הארץ רק לארץ שאלוהים נתנה בברית שבועה לאברהם ולזרעו משרה , דבר המחזק את קישור מחזור שבע השנים למקום המיוחד לעם ישראל : ארץ כנען , ואת ההכרה שאי שמירת שבת הארץ , כאי שמירת השבת , מערערת את שבת העם בארצו . שבת הארץ - מחזור זמן טבעי ממשכו שנה , אך האמוני מחריגת יחידת שבע השנים ממחזוריות תנועת גרמי השמים - תובעת מישראל להתעלות במעשיו מעבר לנטייתו החומרית ולהכיר בעליונות אלוהיו על הטבע , כולל הארץ שניתנה בברית השבועה . 1 על תבנית חזרת מילת מפתח בקטע מקראי שבע פעמים הצביע קאסוטו : ספרות מקראית , כרך , 'א עמ' . 94 מאפיין זה זוהה גם בכתבים חוץ-מקראיים מהמזרח הקדום , למשל במזמור : ' ננה מלך שמים , 'וארץ בימים הרחוקים ההם , עמ' 634 ואילך . לחילוף המושגים : ברית ~ שבועה בתורה ראה למשל : בראשית כא , כז-לב ; דברים ח , יח . . 2 עוד בנושא מצוות ' התלויות , 'בארץ שבכללן שנת השמטה , ראה : א " ת , ' ארץ , 'שביעית-ישראל כרך , 'ב עמ' רכ ; שם , , 'יובל' כרך כב , טור קיב . משפיעים על שבת העם בארצו , כמודגש בחזרה שבע פעמים בהשבעת התורה הבאה על מילים מהבסיס ש-ב : ... " אז תרצה הארץ את שבתתיה כל ימי השמה ואתם בארץ איביכם אז תשבת הארץ והרצת את שבתתיה : כל ימי השמה תשבת את אשר לא שבתה בשבתתיכם בשבתכם עליה } " ... ויקרא כו , לד-לה . { מהקדמת ששת ימי החול והעשייה ליום המנוחה השביעי המקודש מבליטה התורה גם במחזור זמן זה את תפיסתה הכללית , האופטימית והמוסרית לגבי כיוון תנועת מחזורי הזמן . בעידן האבות נזכר מחזור ' שבעת הימים' פעמיים , שתיהן בקורות יעקב { בראשית לא , כג ; נ , י , { ובלוח המקראי טבוע מחזור זה בשתי צורות : אחת עצמאית ממחזורי החודש והשנה וששיאה ביום השבת , ואחרת קבועה במחזור השנתי והיא כמשך שני מועדי החציון הגדולים : חג הפסח וחג הסכות .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help