sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ד . שבעת ימים ~ יום השבת יש המזהים את מקור מחזור הזמן המקראי בן שבעת הימים , ששיאו ביום השבת , בחלוקה גסה וקדומה של המחזור הירחי לארבעה רבעים , כמשתקף במיתוס המסופוטמי ' אנומה ... " : 'אליש בראש חדש כי תזרח עלי ארץ , תאיר בקרניך להודיע ששת ימים . ביום השביעי { יראה } חצי הסהר , והירח המלא בחצי החדש נכח השמש . 1 על מועדי השוויון באביב ובסתיו כמצייני ראשית השנה במזרח הקדום ראה Fleming , Time at Emar , pp . 130 f . . : . 2 תבנית בסיסית זו של שנים עשר חודשים ירחיים בשנת השמש מהווה סימוכין עקיפין לטענה שגם היום המקראי נחלק לשנים עשר חלקים : ששה בלילה וששה ביום . . 3 להרחבה בנושא התיאומים בלוח המקראי : לוינסקי , ספר המועדים , כרך , 'ה עמ' . 90-76 לזיהוי החודש השלושה עשר בימי תורת משה עם שבט לוי וכוהניו בהמשך . המסייעים בזיהוי המחזור השנתי וחלוקתו : שני ימי השוויון , או החציון , בהם שעות החשך והאור שוות : באביב ובסתיו ; היום הארוך בשנה בשיא הקיץ , והיום הקצר והחשוך בחורף . מחזור השנה השמשית הוכר היטב במזרח הקדום , וראשי חדשי השוויון שימשו בו לציון ראשי השנה : השוויון האביבי במסופוטמיה , והחציון הסתווי בכנען . בהתאם לקדמות ידיעת האדם את המחזור השמשי נזכר המאור הגדל ~ השמש לראשונה בתורה כבר בפתח ספר בראשית כמגדיר מועדי זמן , ובכללם יחידת הזמן : ' שנה' - ' שנים' { שם , א , יד-טז , { שעה שראש השנה האביבי ~ ראש החדש הראשון , נזכר במפורש בעידן נח וימי : 'ברית הקשת בענן' { שם , ח , יג . { כפרק זמן מדויק , ולא כחלק מיחידת זמן ארוכה יותר , נזכר מחזור הזמן שנה בתורה במפורש לראשונה ביום כריתת הברית בין אלוהים לבין אברהם וזרעו אחריו , בציינו את משך הזמן שאברהם המתין למן שבועת אלוהים להולדת בנו יצחק ועד להתגשמותה { שם , יז , כא ; כא , ב . { שני חגי המקרא הגדולים קבועים במחזור השנה בפרקי החציון , בסטיות זמן הנובעות מחובת תיאום מחזורי השנה השמשית והחודש הירחי : חג הפסח בירח מלא של חודש החציון האביבי ~ בחדש הראשון , וחג הסכות במילואו של ירח חודש השוויון הסתווי ~ בחדש השביעי . מועד חג הסכות : ששה חודשים בדיוק לאחר חג הפסח , מוביל לחלוקת השנה המקראית לשתי יחידות בנות ששה חודשים , סך הכל שנים עשר חודשים , המספר המרבי של חודשי ירח מלאים במחזור שמשי אחד . כיוון שבין שנה שמשית לשנה ירחית קיים פער של כאחד עשר יום נמצא צורך , כדי שחג הפסח יחול במועדו , להוספת חודש נוסף , השלושה עשר , אחת לכל כשלוש שנים .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help