sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ג . שנה משכה של השנה השמשית , יחידת הזמן הטבעית השלישית בלוח המקראי , הוא 365 יממות ועוד כשש שעות , פרק הזמן הנדרש לכדור הארץ להשלמת הקפה מלאה סביב לשמש . במהלך תנועת הארץ סביב לשמש בולטים בייחודם ארבעה ימים ~ מועדי זמן , . 1 הגרם השמימי שבאמצעותו נתפס מחזור הזמן החודשי : ירח ~ לבנה , התעלה לכלל אלוהות בפנתיאוני רבות מדתות המזרח הקדום ועריו , בהן אור וחרן . א " מ , ' , 'ירח כרך , 'ג עמ' 837 ואילך ; " מזמור לננה סין אל הירח , " טקסט המופיע בתרגומו לעברית באנתולוגיה החשובה של היצירה המסופוטמית : בימים הרחוקים ההם , עמ' 447 ואילך . . 2 בתורה אין ציווי מפורש למקרא קודש ולשביתה ממלאכה בראש חודש , אך נראה שהיו בקרב העם מי שקיימו זאת בפועל . ראה : ישעיה א , יב-יד ועמוס ח , ד-ה . . 3 בספרות חז " ל נזכרים עוד שני מועדים החלים במועד מילואו של ירח : ' טו בשבט' טו' -ו . 'באב הירח וליל מילואו , בשל ייחודם החזותי ותפקידם בתפיסת הזמן , למעמד מיוחד ולהבלטה דתית בהשוואה לשאר ימי החודש . בהתאמה לקדמות השימוש האנושי במחזור הירחי נזכר המאור הקטן ~ הי רח כבר בפרק הראשון של בראשית כמציין מועדים { פסוקים : יד-טז , { שעה שספירת ימי המחזור הירחי וחודשי השנה נזכרת לראשונה בספר זה בעידנו של נח וימי : ' ברית הקשת בענן' { שם , ז , יא . { בהציגה את קדמות השימוש האנושי במחזור הירחי מאפשרת התורה להסיק שגם העברים , דורות רבים לאחר נח אך לפני צאתם ממצרים וקבלתם את התורה , הכירו והשתמשו במחזור זמן זה , מסקנה הנתמכת מציונה את ישיבת יעקב : " חדש ימים " { שם , כט , יד } בבית לבן , אשר שמו מרמז על זיקתו לאותו גרם שמימי . ראש החדש המקראי חל בליל מולד הירח , כמנהג מסופוטמיה . מעמדו הרם של מועד זה בתורה נלמד מקורבנותיו , השווים לקורבנות ימי חג הפסח וחג השבועות { במדבר כח , { ומהמצווה לתקיעה במהלכו בחצוצרות { שם , י , י . { לאחר צאת העם ממצרים והתבססותו בארצו שימש ראש החודש בישראל , לבד מתפקידו הדתי , גם לציון עתים במנהל השלטוני . מדברי דוד מסתבר ששאול קיים פגישות עם אנשי חצרו בראשי חודשים { שמואל א' כ , ה , { ובימי מלכות שלמה שימש מועד זה לחילוף משמרות הניצבים המכלכלים את ביתו { מלכים א' ד , ז . { מבין ראשי חודשי השנה זכה ראש החדש השביעי , מועד החג : יום זכרון תרועה , למעמד מיוחד בתורה ולתוספת קורבנות { במדבר כט , א-ו . { לעומת ראש החודש אין יום הירח המלא מועד עצמאי , אך מעמדו הקדום נשמר לו בציינו את מועד תחילת שני חגי המקרא הגדולים : חג הפסח { יד-טו בחדש הראשון } וחג הסכות { טו בחדש השביעי . { בימי המקדש השני נקבע מילואו של ירח אדר { יד-טו באדר } כמועד חג פורים .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help