sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ב . חודש ~ ירח כיחידת הזמן יום כך החדש הירחי הנו פרק זמן טבעי . משכו , מעט מעל 29-ל יממות ומחצה , נגזר מזמן הקפת הירח את כדור הארץ . בשל הסתרת פני הקרקע את אור השמש משתנה הלבנה לעיני הצופה במהלך תנועתה מצורת חרמש דק למלאות , השבה ומצטמצמת בהדרגה עד להעלמותה , וחוזר חלילה . לוחות זמן ירחיים הם מהקדומים שיצר האדם , ובמרכזי התרבות שבהם שימש מחזור זה , דוגמת אור , זכו שני פרקי השיא הטבעיים במחזור החודשי : ליל מולד . 1 בניגוד למובן הצירוף : ' בין הערבים' כאן כמכוון לשעת השקיעה וראשית הערב { השווה : שמות טז , יב-יג } הבינו חז " ל צירוף זה כמורה על שעות האור בטרם חשכה : אנציקלופדיה תלמודית , להלן : א " ת , ערך : 'בין , 'ערבים כרך , 'ג עמ' קכא . . 2 כך גם לדעת טור-סיני , הלשון והספר , כרך : האמונות והדעות , עמ' . 224 יחידת הזמן ' שעה' נזכרת במקרא לראשונה בספר דניאל המאוחר : ... " אשתומם כשעה חדה } " ... ד , טז . { לציון יחידת הזמן הקצרה ביותר שהצטברויותיה עולות לכלל פרקי המשנה של היממה משמש במקרא המונח 'רגע' { שמות לג , ה , { ... " -ו רבנן אמרין הרגע כהרף עין } " ... ירושלמי , ברכות , פ " א , ע " ב . { עוצמת החוויה הדתית הכרוכה במועד שקיעת החמה ניכרת בתורה יפה בשתי התגלויות לאבות , וראה : ... " ויהי השמש לבוא ותרדמה נפלה על אברם והנה אימה חשכה גדלה נפלת עליו } " ... שם , טו , יב , { וגם : ... " ויצא יעקב ... ויפגע במקום וילן שם כי בא השמש ... ויירא ויאמר מה נורא המקום הזה } " ... שם , כח , י-יז . { לימים , לאחר צאת בני ישראל ממצרים , ישמש ביטוי הזמן החוזר בהתגלויות אלה : " ויהי השמש לבוא " או : " כי בא השמש " לציון מועד בפולחן הדתי המתפתח : ... " שם תזבח את הפסח בערב כבוא השמש מועד צאתך ממצרים } " ... דברים טז , ו . { בדומה לשקיעת השמש כך גם זמן הזריחה נקבע בתורה כמועד דתי במחזור היומי , למשל במועדי קורבן התמיד : ... " במועדו ... כבשים בני שנה תמימם שנים ליום עלה תמיד : ... אחד תעשה בבקר ואת הכבש השני תעשה בין הערבים } " ... במדבר כח , ב-ד . { תפוצתן במזרח הקדום של שיטות מורכבות יותר לחלוקת היממה מהנגדת חשך לאור , וריבוי המונחים בבראשית לציון שלבי מחזור היום , דוגמת : עלות השחר , בקר וצהרים , תומכים בהנחה כי בעידן האבות השתמשו העברים בתבנית מורכבת של המחזור היומי , מעבר לחלוקתו הקוטבית הראשונית . הטענה שהעברים , ובני ישראל לאחר יציאת מצרים , נהגו בשיטת חלוקת היממה לשנים עשר חלקים כבמסופוטמיה , ולא כשיטה המצרית לפיה נחלקה היממה לעשרים וארבע שעות , סבירה ונתמכת מקביעת התורה את מוצא אברהם ממסופוטמיה ומחשיבות יחידת המספר שנים עשר בספר בראשית . משך שלושה מחגי החדש השביעי הוא ' , 'יום ומונח זה טבוע בשמם : ' יום זכרון , 'תרועה יום הכפרים וביום השמיני עצרת .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help