sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הקדמה תפיסת הזמן על ידי חלוקתו לפרקים מוסכמים , המאפשרים חישוב תהליכים וצפיית אירועים טבעיים מראש , היא תנאי להתפתחות החברה האנושית . חשיבות הזמן כגורם המעצב אדם וחברה הובילה תרבויות ודתות לאורך ההיסטוריה להתגדר באמצעות חלוקת זמן מובחנת , ולהטעין בתכנים ובטקסים המיוחדים להן את החגים שנקבעו בפרקי הזמן הנבחרים . התפתחות כזו נמצא למשל בנצרות ובאסלאם , אשר התבדלו מקודמתן המונותאיסטית בעיצובן מחדש את לוח הזמן ומועדיו . גם התמורה במעמד ישראל , קודם לנצרות ולאסלאם , בצאתו מעבדות מצרים ושובו לארצו כעם לוותה בהתפתחות בלוח הזמן והמועדים , כמשתקף מקביעת חודש האביב ראש לחודשי השנה בעידן זה : ... " החדש הזה לכם ראש חדשים ראשון הוא לכם לחדשי השנה } " ... שמות יב , ב , { ובמצוות שמירת חג הפסח { שם , יד . { העמקה בשיטת הזמן המקראית - המתייחדת במכלול בן שבעה מחזורי זמן , ובחילופי ראשי השנה בהתאם לשינויי המחזור השביעי : ' גלות-שיבה' - מעלה כי שורשיה קודמים לפרשת יציאת מצרים המתוארת בספר שמות ונעוצים בעידן האבות , ימי ראשית האמונה העברית המוצגים בספר בראשית . את שבעת מחזורי הזמן המקראיים נוח לסווג לשתי יחידות משנה : קבוצה אחת בת שלשה מחזורי זמן טבעיים , שהשימוש בהם נפוץ למן שחר תרבות האדם והמוצגים תחילה לפי משכם הגדל , וקבוצה שנייה בת ארבעה מחזורי זמן שאינם חופפים או נגזרים ממשך השלמת גרם שמים מסוים את מחזור תנועתו . במחזורי הזמן מקבוצה זו , האמונית יותר מטבעה , בולטים מופעי מונחים מהבסיס ש-ב , כמילת המספר : שבע ~ שבעה והמונח החילופי לה : שבת , ונושא שבת ישראל בארץ המובטחת לו בברית אלוהית . דרך אחרת לסיווג שבעת מחזורי הזמן המקראיים היא לששה מחזורים אשר . 1 השליטה בזמן מקדמת את יכולת ייצורם של אמצעי מזון עודפים . לקשר בין ייצור עודפי מזון לבין התפתחות החברה המורכבת : דיימונד , רובים , חיידקים ופלדה , עמ' 207 ואילך . . 2 לדיון כללי על הזמן וחלוקתו בתרבויות שונות ראה : . Cowan , Time and its Measurement . 3 על התבנית המספרית שלשה וארבעה במקרא ראה : זקוביץ : " הדגם הספרותי שלושה-ארבעה במקרא . " המחבר , כחוקרי מקרא אחרים , לא זיהה את תבנית שבעת מחזורי הזמן בלוח הזמן המקראי . . 4 הבסיס ש-ב טעון במובן של תנועה מחזורית , בדומה למעט מתוכן המונח ' , 'חג ובתוספת מובן ברור של הפסקה ומנוחה { שב - שב . { עוד על הבסיס ש-ב והבסיס הדו-עיצורי בעברית המקראית בהמשך . היחס במקרא בין זמן לבין מרחב { ארץ ~ מקום } נידון בהרחבה במחקרו של סימון : " תפיסת הזמן והחלל בחשיבה המקראית . "

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help