sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

יסוד , ' המקובלים על רוב בני החברה האמריקנית . נראה לי כי אלכםיס דה טוקוויל דייק יותר כאשר ביקש , כחמישים שנה לפני גייימס בריים , לברר את מהותה של הדימוקראטיה האמריקנית ולעמוד על הנחותיה הערכיות והרעיוניות . בפתח הכרך השני של ספרו המולל 'על הדימוקראטיה האמריקנית' בפרק הנקרא ' ' על השיטה הפילוסופית של האמריקנים , ' מעיר טוקוויל : 'נראה לי שאין ארץ בעולם התרבותי שבה ניתנת הדעת על הפילוסופיה פחות מאשר בארצות הברית . אין לאמריקנים אסכולות פילוסופיות משלהן , ואין להם עניין באסכולות המפלגות את אירופה ואשר שמותיהן כמעט לא נודעו להם . עם זה לא קשה לראות , שכמעט כל תושבי ארצות הברית משתמשים בשכלם באותה הצורה ולפי אותם הכללים . הווי אומר , בלי שיטרחו להגדיר את הכללים יש להם שיטה פילוסופית המשותפת לכלל האומה' . שיטה זו מגדיר טוקוויל כגישה ראציונאליסטית ואנאליטית , הנשענת על סמכות ההבנה האינדיבידואלית בלבד והשואפת להשיג תוצאות בעלות שימוש מעשי . 'אמריקה היא אפוא אחת הארצות , שבה כללי המיתודה של דיקארט ידועים בפחות ועם זה מופעלים ביותר . ' יתר על כן , בפרק השלישי של ספרו קובע טוקוויל , ' שהאמריקנים נוטים לאידיאות כלליות הרבה יותר מן האנגלים ונראים נהנים הרבה יותר בשימושן' . מכאן מגיע טוקוויל למסקנה , שהאחדות של החברה ושל האומה האמריקנית נעוצה באחדות הדעות או בשיטה המדינית והחברתית שנתקבלה בה — הדימוקראטיה . ההקבלה והחפיפה של הערכים , שנתגלמו במבנה החברתי המדיני של ארצות הברית , ושל אלה המהווים את ההסכם המודע של האומה , יצרו את התודעה של אחדות לאומית ומקיימת אחדות זאת למעשה . רעיון השלטון העצמי ( Self-government ) שלדעתו של טוקוויל הונח ביסודה של הדימוקראטיה האמריקנית והוא המעמיד את ייחודה , נשען על מערכת מושגית רחבה יותר בדבר טבע האדם ותכליתה של החברה . לדעתו של טוקוויל , יוצא האמריקני מן ההנחה , שכושר השיפוט העצמי והחוש המוסרי הם נחלת האדם הפשוט . וכן מחזיק הוא באמונה ביכולת השתלמותו של האדם , ( PerfectibiHy ) ואמונה זו משמשת בסיס לדרישה לתת חינוך והשכלה לכול ולהפיץ ברבים את אור הדעת במידת האפשרות . 'רוב האמריקנים מאמינים , שהיחיד , אם יפעל לפי האינטרס שלו כשהוא מבינו כהלכה , יפעל על פי כללי הצדק והטוב . הם מאמינים שכל אדם נולד זכאי לשלטון עצמי , וכי אין אדם זכאי למנוע מחברו את זכותו לאושר על פי הבנתו שלו . כולם מאמינים באמונה שלימה ביכולת ההשתלמות של האדם ... וכולם רואים בחברה גוף הנמצא במצב של השתכללות , האנושות כמשתנית תדיר , שאין בה קביעות ואף לא צריך שיהא בה דבר של קבע' . נמצא אפוא , שלא העדר של מחשבה מדינית אלא מציאותה של תפיסה מדינית אידיאולוגית קולקטיבית , או בלשון אחר : ההסכם היסודי ביחס למערכת אידיאולוגית , הם המציינים ואף מייחדים את החברה של ארצות הברית . . 7 II . 3 ff . Alexis de Tocqueville , Democracy in America , ed . Phillips Bradley ( New York 1945 ) , . 6 ראה שם , עמ' 13 ואילך . . 8 ראה טוקוויל , שם כרך 1 עמ' . 163 162

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help