sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

חוץ מאזור ניו אינגלנד והאריסטוקראטיה של המטעים הגדולים בדרום גם לא נוצרו התנאים והאינטרס למעמד של אינטליגנציה , ועם הדימוקראטיזאציה של החברה האמריקנית וגידול חשיבותו של המערב במדינה התגבשה נטייה חשדנית כלפי העיסוק האינטלקטואלי הטהור , שאין בצדו תועלת הנראית לעין . מכאן נוצר הרושם , המוטעה לדעתי , שהאמריקני הטיפוסי אדיש לדרך העיון בתחום המחשבה החברתית וסולד מאידיאולוגיות . נאמר , כי החברה האמריקנית היא בעיקרה חברה פראגמאטית ואופורטוניסטית , והטוענים כך מסתמכים על מספר עובדות הבולטות בתחום האוריינטאציה המדינית והחברתית של ארצות הברית . המאבק המדיני איננו מתנהל בארצות הברית באפיק של התמודדות אידיאית . המפלגות הלאומיות הגדולות אינן נבדלות זו מזו מבחינת השגותיהן על החברה האמריקנית . אין קיימת כאן התפתחות קוטבית בתחום האידיאולוגיה , שפילגה את ארצות אירופה בין הימין לשמאל מאז המהפכה הצרפתית , נעדרות כאן תנועות מהפכניות המוניות , וניתן להוסיף דוגמאות כהנה וכהנה . אילו היתד . הנחה זו נכונה , היינו ניצבים מול פאראדוכס היסטורי מיוחד במינו , שחברה מעין זו , פראגמאטית ברוחה ועויינת לתודעה אידיאולוגית , השתיתה את חייה הקולקטיביים על דפוסי משטר , המגלמים מערכת מושגים וערכים ראציונאליסטית וכלל אנושית מובהקת , משטר שהיה בו משום חידוש מהפכני בתולדות המשטרים של האנושית . המהפכה האמריקנית , מלחמת העצמאות של ארצות הברית , כינון הקונפידראציה והאיחוד הפידראלי היו בתולדות המערב הביטוי הבולט הראשון של עקרון ההגדרה הלאומית . בפעם הראשונה נראה כאן שימוש מודע בעקרונות מופשטים לבניית מוסדות חברתיים ומדיניים של קהילייה . הריפובליקניות , רעיון החוקה , עקרון הפידראליזם והתיאוריה של זכויות טבע וזכויות הפרט , נתמזגו במעשה יצירר . אחד שעשתה את החברה לאומה בין אומות העולם . בעיני בני הדור בישרה המהפכה האמריקנית את נצחון התבונה , החירות וכבוד האדם . היא נראתה כקרע מכריע מן העבר ובהתחלה של תקופה חדשה בתולדות האנושות . נראה היד . כאילו על ידה השיגה תנועת ההשכלה זו הפעם הראשונה את מטרותיה , ונתאשרה האמונה כי דברי הימים הם תולדות הקידמה האנושית . הצהרת העצמאות , החוקות של מדינות ארצות הברית והוקי הזכויות שנתקבלו במדינות השונות של ארצות הברית , וכן הוויכוחים על אישור החוקה הפידראלית , מגלים את אופיה האידיאולוגי או התיאורטי של תנועת העצמאות . הקונגרס היבשתי הצדיק את עצמאות המושבות ופרישתן מארץ האם על בסיס של תורת הזכויות הטבעיות , ועל בסיס זה התכונן המבנה הריפובליקני של מימשל מייצג ושל ריבונות העם . עלינו אפוא להסביר את העדר הזרמים והגישות האידיאולוגיים בתוך החברה המדינית האמריקנית בדרך אחרת . העובדה שהחברה האמריקנית הוכיחה שהיא משוחררת בדרך כלל מקיטוב ראדיקלי וממתח מהפכני , היציבות הבלתי רגילה של מוסדותיה וכושרם להתאים את עצמם לתנאים משתנים , העדר האופי האידיאולוגי של מפלגותיה — כל אלה מצביעים על הסכם ציבורי רחב ביחס להנחות היסוד

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help