sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:499

המוסר את סיפור המעשה כ'תלמיד וותיק ועשיר מאוד ויושב בישיבה . ' האב ' לא יצא מחדרו ... ולא הוריד דמעה ולמד במדרשו כאילו לא נעשה לו רעה . ' בקבורתו 'נתעסקו בו עבדים וחסידי לב וחכמה ' . .. ו'רק מועטים מיודעי ספר לקחו ארונו עם עבדי' והשיאו על העגלה ללונדרש מדינה לשכונת קברות . ' רק לאחר מראה בחלום שבו נתגלה כי בטוח הוא המת בחיי עולם 'הספידו אותו מאד מאד , ' והוא מתואר 'כבחור חסיד ... וירא שמים / שהיתה בו 'כל מדת קדושה וטהרה' ומה שעשה עשה ל'אהבת בוראו . ' הוא 'דן עצמו בחמורה' מכיוון 'שהשד היה מראה לפניו בשתי וערב ודחק אותו לעבוד עבודה זרה . ' אמנם המספר מסתייג וכותב 'ויותר טוב אם יקבל עליו אדם תשובה בעינוי ובסיגוף וכו , " עם זה הוא משווה אותו אל בן אחותו של יוסי בן יועזר שזכה לחלק בעולם הבא . אולי אפשר לזהות את ר' יום טוב עם בן אחר של ר' משה , שרק נודע בכינויו הלועזי , Cresse או , Deulecresse איש עסקים שנפטר בשנת 1269 ושעל גבי צוואתו העיד המלך ש'הוא מעולם לא חטא כלפינו בהיותו בחיים , אלא חי ביושר ובאמונה לפי מנהגי היהודים כיהודי טוב ונאמן' . עדות זו האומרת דרשני מתפרשת יפה אם אמנם אות € &^ 01 הוא ר' יום טוב שאיבד עצמו לדעת . המלך מעיד אפוא , שאין לתלות את קולר המעשה בחטא כלשהו כלפיו , בעסקים לא כשרים , או בלחץ להמרה '— השד שנראה לפניו כשתי וערב ודחק אותו לעבוד ע"ז . ' הבן שזכה לפרסום רב , שחיבוריו הגיעו לידינו ואשר הודות לו זכינו גם להכיר את תורת אביו ואחיו , הוא ר' אליהו מנחם מלונדרש . מאז פירסם פרופסור י . נ . אפשטיין לפני יובל שנים ומעלה את מאמרו 'פרישת רבנו אליהו מנחם בר' משד . מלונדריש לברכות וזרעים' ; זכה חכם זה לתשומת לב יתרה מצד המחקר , נאספו ונוספו ידיעות עליו , ובעיקר חומר מתוך חיבוריו . ר' אליהו מנחם , שמ צויין כ'יהודי האנגלי המהולל ביותר של ימי הכינים' מופיע במשך שלושים שנה ויותר כ Magister Elias fil magistri Mossei בתעודות רשמיות , שמהן ניתן ללמוד על היקף עסקיו הכלכליים — עסקי כספים ומסחר תבואה וצמר —על מגעיו עם המלך והמלכה , עם גדולי הכנסייה והממלכה , כמנהיגה של יהדות אנגליה בימי נגישות ופרעות , כרב וכדיין וכרופא , ששמו נתפרסם גם מחוץ לארצו . כל אלה זכו , כאמור , לתיאור מפורט על ידי בצלאל רות . * 30 בדברינו הבאים נעסוק רק ביצירתו הספרותית הלכתית ודרך הילוכנו נעלה ממקורות , Stokes , Studies in Anglo-Jewish History , pp . 9—10 35 36 מדעי היהדות א ( תרפ"ו , ( עמ' . 71—51 שם הוא זיהה לראשונה את כתב יד ירושלים כחיבורו של ר' אליהו מנחם . * 36 ר' סירושי רבינו אליהו מלונדריש , עמ' כ"ג .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help